Älghund som älghund

Ibland är det så mycket jakt- och älghundsprat så jag nästan får skavsår i öronen. Faktiskt är det så att jag känner en person som fick gå i terapi för att han inte kunde prata om något annat än älghundar och älgjakt. Jag brukar tänka på honom när jaktsurret ekar som mest.
     Det diskuteras väldigt ofta vilken jakthundsras som är bäst och värst. Jag har bara jagat med jämthundar och har inget att annat att jämföra med. Jag är väldigt förtjust i rasen som sådan men det har nog mest att göra med att jag är uppvuxen med dem. 
Jag brukar säga att en bra älghund är en bra älghund oavsett ras.  Sen finns det statistik som visar vilka raser som är mer representerade på jaktprov och så vidare, men det kan vara svårt att avgöra om det har med rasens storlek eller jaktliga förmåga att göra. Sen kan det finnas vissa generella skillnader mellan raserna men man får inte glömma bort att hundar är individer och en duktig älghund arbetar på ungefär samma sätt för att jakten ska lyckas.

Kolgårdens Kolta

One thought on “Älghund som älghund

  1. Alla har ju sina favorit raser. Men det är som du skriver en älghund är en älghund. Här i byn så är det mest Gråhundar och några Jämthundar, Vi har även en laika som används vid Älgjakten. alla dessa hundar fungerar bra.

    Men det är ju små gliringar mellan hundförarna om vilken hund ras som är bäst, men det är med glimten i ögat. Det är ju samma sak om vilken trädskällare som är bäst att jaga med om det är finnspetsen eller Norrbottenspetsen. jag har själv ingen erfarenhet av Nobs då jag själv har en finnspets. Men skäller dom fast fågeln och dom funkar bra i skogen spelar det ju ingen roll vilken ras det är.

Kommentarer

