Träd i vila

Igår blåste det och ett tag var det riktig snöstorm ute, det var lapphandskar som yrde omkring i vinden. Men snön tinade fort och idag har det varit en fin dag. Nu när alla löv ramlat till marken och lämnat grenarna kala och innan snön lagt sig är det ganska grått ute. Det är liksom en mellanperiod, nu är naturen redo för den långa vintern och bara väntar på att den ska komma. 
   De flesta av er vet det redan och jag är ingen expert, det här får man ju lära sig redan på småskolan. Men kortfattat så tappar träden sina löv för att spara på vatten och energi och undvika frostskador under höst och vinter. De gröna löven behövs under sommaren för att trädet ska kunna utföra fotosyntesen. Genom fotosyntesen tar trädet upp vatten och mineraler från jorden via sina rötter och bladen omvandlar solljus och koldioxid till energi och syre (koldioxid +vatten +mineraler = kolhydrater +syre). Det som är allra mest spännande tycker jag är att ett träd startar sin lövfällning på ungefär samma datum varje år och att träden tycks ha en inre genetisk kalender. Visste ni föressten att två aspar är lika genetiskt olika som skillnaden mellan människa och schimpans.
    Under sommaren går trädets sav ut i bladen men när dagarna blir kortare drar trädet tillbaka saven och andra näringsämnen och löven fälls. Det är det minskade solljuset och dygnsrytmen som startar lövfällningsprocessen. Kyla påverkar inte när det är dags för lövfällningen, men kyla gör att den går fortare när den väl startat. .
    Anledningen till att löven får så vackra färger är att det gröna klorofyllet bryts ner för att trädet vill ta till vara på olika näringsämnen (framförallt kväve) när det drar tillbaka saven. Klorofyllet har en kraftfull  grön färg och när det försvinner så lämnar det plats åt de gula och röda ämnena som faktiskt funnits där hela tiden.

Nu är grenarna kala.

One thought on “Träd i vila

  1. Hej! Kul att jag hittar fler tjejer som är jägarintresserade! Jag ska själv ta jägarexamen inom kort. Jag är väldigt intresserad, och det är så intressant när alla pratar omdet. Så jag måste ju prova på’t! Och som tur är så skaffade jag mig en fågelhund (flatte), så jag får börja med att jaga smått! 🙂 Är du mycket ute och jagar? Har du nå tips och förslag som nybörjare så skriv gärna! 🙂 Så kul att höra vad andra säger.

Kommentarer

