”Jag minns att jag sprang” av Ron Mclarty

Smithy Ide är i de flestas ögon, inlusive sina egna , en misslyckad man. Han arbetar på leksaksfabrik, har få vänner och är dessutom halvt alkoliserad, kedjerökande, kraftigt överviktigt och medelålders. Plötsligt får han veta att hans föräldrar omkommit i en bilolycka och att hans syster Bethany ligger död på ett bårhus i en annan delstat. Hans liv  vänds upp och ner.

Smithy kliver på sin gamla cykel som han inte använt på tjugo år för att hämta kvarlevorna av sin syster. Det är början på en resa som tar honom tvärs över USA där han möter människor ur alla tänkbara och otänkbara kategorier men framför allt är det en inre resa och monolog. ”Jag minns att jag sprang” genomsyras av en fin melankolik och har en varm underton. Man får möta fascinerande personligheter och ta del av en fängslande färd.

5 thoughts on “”Jag minns att jag sprang” av Ron Mclarty

  1. Denna bok lånade jag hem för något år sedan. Den fångade inte mig direkt så det blev att jag lämnade tillbaka den utan att läsa mer än en bit. Men nu kanske jag gör ett nytt försök då jag har goda erfarenheter av dina tidigare boktips :). Fortsätter ni med älgjakten än? Här jagar vi på helgerna och har några älgar kvar på tilldelningen. Har bara jagat kalv nu ett tag, och det finns färre av dem i år. Känns som vi vallar samma älgar fram och åter ;). Hälsa släkten så gott.

    • Hej Monika! Då tycker jag du ska vänta med att besöka biblioteket för jag kommer med ett nytt boktips nästa vecka och den boken är faktiskt ännu bättre 🙂 Ja vi jagar för fullt ännu, det har blivit lite mer hundskällning nu i oktober så det är kul! Men jag tar mig ju inte ut annat än på helgerna då jag har barnvakt. Hälsa med dig du också!

Kommentarer

