Driver dagg faller regn av Margit Söderholm

 Storbonden Germund är upp över öronen förälskad i den mörka och vackra grannflickan Getrud. Deras gifte är bestämt men så en dag kommer det två spelmän till byn. Getrud fattar tycke för en av spelmännen och rymmer med honom. Germund blir rasande och djupt sårad.
   Åren går och Germund gifter sig och får en dotter, Marit, som han älskar högt. En dag hittas Gertrud död i forsen och hennes spelman återfinns aldrig. Kvar finns deras son, Jon, som ärvt sin fars skicklighet med fiolen. När Marits gifte är redan är avgjort och Germund känner sig trygg med sin blivande svärson, blir Marit blir antastad av tre män på väg hem efter en dans. Den som kommer till hennes undsättning är ingen mindre än spelar-Jon och det dröjer inte länge förrän kärleken börjar spira…

Jag minns så väl förstå gången jag läste denna bok. Det var höst och fint väder och skoldagen var precis slut så jag tog med mig boken och en hund som fortfarande var för ung att jaga och gick ut. Inte långt från där mamma och pappa bor finns ett par ödegårdar som ligger väldigt fint till. Där uppe bland de övergivna husen satt jag och läste under en stor rönn medan hunden lekte för sig själv och letade sork och möss. Drömde om storbönder, logdanser och kärlek på en ung flickas vis. Margit Söderholm har skrivet flera andra böcker som jag också tycker om tex. Bärgad skörd, Livets krona, All jordens fröjd, Dit du går.

3 thoughts on “Driver dagg faller regn av Margit Söderholm

Kommentarer

