Tävling med Toppits

Enligt en undersökning slänger vi svenskar en femtedel av all mat. Vilket är på tok för mycket och ett stort slöseri.  Många tänker kanske inte på hur mycket som faktiskt slängs och vad man kan göra för att slänga mindre. Därför har Toppits skapat Save food-initiativet, en facebooksida där man kan dela tips med varandra för att öka inspirationen till att spara mat.
   Som jägare får man lära sig att det är viktigt att ta hand om hela djuret, att inte låta någonting gå till spillo. Därför ordnar jag nu en tävling tillsammans med Toppits där du kan vinna produkter som kan användas både för förvaring och för tillagning. För att vara med och tävla svarar du bara på frågan nedan (via en kommentar). Priserna lottas ut bland de som bidrar med sitt tips! Glöm inte att ange mailadress. Tävlingen pågår till och med den 10/11.

 Vilket är ditt bästa tips för att ta till vara på så mycket av djuret som möjligt?

1:a-pris:
Två stycken folieformar (12 och 19 dl) för tillagning i ugn
En förpackning Gourmet Aluminiumfolie.
Åtta förpackningar (1×1 liter, 3×3 liter, 4×6 liter) med fryspåsar

2-5-pris:
En förpackning Gourmet Aluminiumfolie
Tre förpackningar (1, 3, 6 liter) med fryspåsar

 Mitt eget tips är att ta tillvara på benen. Allt för många köttben slängs! Såga upp ryggbenen och använd till soppa. Jag brukar koka köttbenen länge, länge, så att köttet nästan trillar av. Jag ska skriva ett mer utförligt inlägg om hur jag går tillväga lite längre fram. Nils älskar ”kokekött”.

17 thoughts on “Tävling med Toppits

  1. Bra intiativ av toppits!! Jag brukar be min man att ta reda på tungorna åt mig. Det blir supergott om man kokar dem i salt och vitpeppar och har som smörgåspålägg!!

  2. Utöver köttet (+tunga + hjärta) så tar jag tillvara på:

    Skinnet (gör läder)
    Fett (kokar lädersmorning)

    Annars saknar jag mina grisar, det kändes väldigt bra att kunna lämna rester och kompost till dem istället för att slänga det (iofs oftast i komposten)…

  3. Utöver tunga, njurar, lever & hjärta (det bästa på hela älgen!) så mals alla ”slamsor” till hundmat och fryses ner i portioner som räcker ca 3 dagar för vovven. Resterande slaktavfall används till rävåtel. På detta vis så tycker jag att 100% av älgen kommer till användning.

  4. När vi flår djuret tar vi reda på även de delar vi själva inte kommer att äta, t.ex lever och njurar och fryser in det. Sedan när vi styckar tar vi alla slamsor och så som inte är något att äta och fryser in det.

    När vi fått ihop tillräckligt av det för att fylla vår största kastrull fyller vi den och kokar hundmat av alla resterna. Mal ned det kokta tillsammans med kokt ris och man får väldig bra hundmat som vovven älskar.

    Anledningen till att vi fryser in det är ju att vi oftast har småvilt så det blir ju aldrig tillräckliga mängder för att det ska vara värt att koka hundmat direkt.

    När man ändå gör detta kan man kolla i frysen om man har något annat som har blivit gammalt och kasta med det i koket också. Sist jag kokade hundmat kastade vi en förpackning med fisk som hade hamnat i botten av frysboxen och detta uppskattades också av hunden

  5. Gör färs! Vare sig man jagar eller slaktar själv eller bara köper en halv gris från butik, så blir man alltid stående med ett gäng mindre ”snygga” styckningsbitar: hals, kinder med mycket kött på och så vidare. Min mamma tog alltid undan dem separat och när resten av djuret var styckat, packat och infryst, drog hon fram köttkvarnen och malde egen färs. Hon blandade direkt, dvs om hon hade 6 kg svinkött så köpte hon hem 14-15 kilo nötkött och malde i samma tråg så hon fick en blandfärs som inte var för fet. På samma sätt gjorde hon när hon köpt ett kvarts nöt av grannen, hon såg till att få med svinkött i malningen för att färsen inte skulle bli torr. Större delen av färsen portionerade hon i plastpåsar till frysen, dryga kilot per påse till en familj på sex personer. En del tog hon alltid undan och malde om på finare kvarntillsats, och så körde hon ner rå gul lök och kokt potatis samt ströbröd i färsen på en gång. Sen stod hon en hel kväll och rullade köttbullar som hon bakade av i långpanna, och det vi inte åt dagen efter gick även det ner i fryspåsar, något kilo i varje. Ren tidsbesparing, mycket ekonomiskt och framförallt väldigt smidigt med tre barn och en mormor i hushållet.

  6. Våra grannar är så duktiga att ta tillvara på allt när dom jagar så det blir över en massa till oss också! 🙂 Så mitt tips blir att inte fylla frysen full och sen inte äta upp köttet utan sprida det bland dina grannar och vänner… För delad glädje är som vi vet dubbel glädje! 🙂 Skulle sitta fint med lite produkter så jag kan dela med mig till världens bästa grannar – då kan dom packa köttet i det bästa av det bästa!

  7. Koka pölsa!!! En maträtt som är vansinnigt underskattad om den kokas hemmavid. Då tar man reda på det mesta på både gris och älg, eventuella rester blir hundmat. Fryser man sedan in små bitar av pölsan har man världens bästa barnmat alternativt smörgåspålägg om man skär den kall. Varm pölsa, nykokta potatisar och inlagda rödbetor, det är banne mig resturangmat om det är väl tillagat!

  8. Alla har så mycket bra tips. Kul att läsa. Har inte så mycket att komma med själv. Förutom att tex oxkind är supergott att äta och så kan man koka buljong på benen av djuret.

  9. Jag brukar ta tillvara på tungan,kokar den och använder som pålägg. Hjärtat röks och äts, även det,upp som pålägg eller så sitter man bara och karvar och äter det som godis. Köttbenen brukar jag antingen långkoka och äta köttet tillsammans med potatis och morötter eller så gör jag pölsa av de och när vi i huset ätit oss nöjda på köttet så hamnar benen hos hundarna,så får de nåt gott att gnaga på. Njurar,lever och köttslimsk som blir över vid paketering brukar jag frysa in och under vintern koka åt hundarna eller så tar jag bara en yxa och hackar loss lämpliga bitar av råkött som de får gnaga på. Om det är lite feta på köttbitarna så får det oftast sitta kvar,njurfetan har jag haft i palt men småfåglarna blir ju även glad över den.Allt annat som blir över, ex, skallen,annat innanmäte osv hamnar på rävåtlet.

  10. Jag tycker att man ska se till att ha en styckkunnig person i jaktlaget. Har ibland köpt kött och det går knappt att utröna vad allting är för att det är så sönderskuret. Hela stekar gör det lättare att ta tillvara på köttet. En riktigt kvarn är också en fördel man inte behöver skära bort så mycket när man gör köttfärsen!

  11. Bästa tipset. Koka benen och använd märgen och fettet blandat med lite tjära till skosmörning. Torka levern till hundarna, perfekt hundgodis! Hör med icke-jägare som har hund om de vill ha hundben, brukar vara uppskattat. Får de fler människor positiva till jaktockså. 🙂

  12. Jag jagar sedan många år och först tar vi hand om alla älgtungor, hjärtan lever och även njurar.Inälvsmaten är underskattad och outnyttjad av många. Hjärtat blir antingen rökt eller går i färsen lever gör vi gryta på och även lite hundgodis, vi skär i småbitar och torkar. njurar och lungor kokas till hundmat. Benen oavsett om det är älg eller annat vilt gör jag fond på och kokar ner det tills det blir kött-glace. Vi spar klövar och ben & en del blod för att träna hundarna.
    Det känns viktigt att ta tillvara och att få fram det ekologiska tänkandet och som någon anna skrev – få fler positiva till jakt.

  13. Det enskilt största slöseriet måste väl vara alla ben som slängs sedan köttet skrapats av och blivit till färs. Koka egen buljong och frys in! Sen finns också en del fantastiskt hobbymaterial i form av ben, horn och skinn att ta tillvara. Sen är det också viktigt att ta tillvara rester istället för att slänga. Använd till lunchlåda dagen därpå eller spar ihop i frysen tills det blir en hel middag. Paj och pizza är också utmärkta restgömmor.

  14. Att skaffa kunskap så att du vet hur du tar tillvara så mycket som möjligt, både att du kan stycka och sen ta rätt på köttet, kanske göra en fin fäll av fårens päls´.

  15. Nu är jag ingen jägare och äter inte så mycket kött – men fiskar en hel del. vi lämnar skallar och inälvor till räven (och fåglarna) och filéar vi fisken gär srovet till buljongkokning. Detsamma med fågel – skrovet går till buljong som vi fryser in. Det blir inte så mycket spill då.

Kommentarer

