Binda ris åt egen rygg

Läste precis att en facebookgrupp för vargmotståndare har uppmanat medlemmarna att delge bilder, namnuppgifter, adress och dylikt på ”vargkramare”. Detta är rent löjligt och fånigt och kanske till och med olagligt. Det bidrar inte till att göra vargdebatten bättre och gör att vargmotståndare inte direkt framstår i goddager. Det är bara att binda ris åt egen rygg. Denna vargdebatt har verkligen gått överstyr och har tagit orimligt stora proportioner…Herregud det finns barn som svälter till döds, Östersjön är snart ett dött hav, våra gamla får inte påtår om de vill ha mer kaffe och blir inlåsta utan tillsyn på natten, unga tjejer dåligt av alla utseende och prestationskrav, över femtusen kvinnor mördas varje i år i hederrelaterat våld, det finns giftiga kemikalier i våra kläder som gör oss sterila, fisken i världshaven är snart slut, spädbarn våldtas i tron att det kan bota AIDS, snabbmat är framställt i laboratorier, rika länder säljer vapen till fattiga och tjänar pengar på inbördeskrig, 3 miljoner kvinnor blir könsstympade varje år, farliga sopor dumpas i fattiga länder i Asien där barn utan skyddsutrustning jobbar med att bränna dem, vi rekommenderas att inte äta viss insjöfisk på grund av höga halter av kvicksilver, barnprostitutionen och sexturism ökar ständigt…listan kan göras lång!

Jag tycker båda sidor i denna vargdebatt beter sig illa. Låt de så kallade vargvännerna skicka hotbrev, försöka sabotera jakt, samla namnlistor (media glömde tydligen bort att skriva att det finns listor åt det motsatta hållet också, men så klart det hade inte sålt några lösnummer med braskande rubriker om mordhotade jägare). Som jag skrivit tidigare vill jag inte ha en stor vargstam eftersom den inte bara är ett hot mot en nordisk jaktkultur med löshund, mot rennäringen, mot fäbobruk och djurhållning, mot älgen som ger oss tillgång ekologiskt viltkött utan också för att den är ett hot mot landsbygden. Det som jag motsätter mig mest i denna fråga är att människor som vistas utanför höghusen ett par gånger om året och som många gånger har en disneyfiserad och romantiserad bild av djur och natur, ska bestämma över människor som lever i vargbygd och som får dras med de problem som vargen medför.


Jägare ska inte sänka sig till denna nivå. Bilden fick jag för övrigt i ett otrevligt mail av en anonym avsändare, februari 2010.

5 thoughts on “Binda ris åt egen rygg

  1. Jag tycker att alla motståndare och kramare borde gå in på denna länk http://www.vargfakta.se/ och få sig lite mera kött på bena. Jag har sponsrat med pengar till vargfakta.se inte enbart för att jag är emot vargen, men att dessa informerar, på ett bra, men inte provocerande sätt, hur vargen påverkar oss människor och djur. Slutligen, tycker det är konstigt att du får sådana otrevliga mail lite titt som tätt. Jag har än inte hunnit få något sådant, trots mina 5 500 unika besök i månaden. Alla konstiga mail som jag inte känner igen adressen på, anser jag som spam. Ett litet tips 😉

  2. Perspektiv är aldrig fel men vad afton(nedsättande-genusrelaterat-okvädningsord) anser vara intressant att publicera är inte likställt med vad sunda människor förväntas tycka.

    Journalisten har fått såväl ett som flera mail med vad vargaktivisterna har för kartläggningsverksamheter men gissningsvis kommer det inte allmänheten tillgodo för då skulle artikeln falla på eget grepp.

    Sådan är lagen inom journalistiken.

    Eder tillgivna Naturbrukare.

  3. Det var något att tänka på! Tack för att du skrev det som jag och alla andra redan tänkte på.
    Jag tycker det är så konstigt bara att vissa är så hotfulla. Det borde stå mer om lantbruk i tidningar så att folk får veta verkligheten, de jobbiga nyheterna.
    Det börjar bli på tiden att tänka på dem.

Kommentarer

