Jakt med Dajna

Även om vi inte hinner jaga lika mycket som tidigare gör vi så gott vi kan får att hundarna ska komma ut. Förra veckan var jag ut med Dajna en sväng och även igår en stund på eftermiddagen då jag hade barnvakt. Jag har skrivit förut att Dajna har varit trögskälld i början men nu skäller hon för fullt. Ibland släpper hon fågeln men om man närmar sig så tar hon upp skallet igen. Dessutom är hon rovdjursskarp vilket är extra roligt. Kanske kan det bli någon mård för henne när det blir spårsnö. 
    Dajna är nästan lättsammare att ha med än Bitzi. Bitzi har ett sök som en älghund och kan dra iväg långt, ibland över en kilometer och det oftast när man tänkt sig hemåt. Dajna däremot är väldigt sprallig men också följsam och lydig. Man ser henne inte ofta och hon har bra fart i skogen men hon far sällan mer än trehundra meter bort. Jag brukar inte ens ha pejlen på Dajna ibland. Bara för att få tillbaka lite av den känslan innan all teknik kom in i leken. Jag skulle inte släppa någon av jämthundarna utan pejl, men det kan inte hjälpas att det är härligt att gå i skogen utan att ens behöva titta på en apparat. I alla fall sköt jag fågel åt henne bägge gångerna jag var ute, det är gott om fågel i skogen i år. Hon skällde bra och gjorde allt rätt då jag sköt men så skällde hon också ett blindskall och envisades med att förfölja en järpe som flyttade sig hela tiden.

Jag har jagat fågel i snart tio år nu och jag kan bara konstatera att hade jag inte varit så förtjust i jämthundar och älgkött, skulle jag nog satsa helhjärtat på trädskällarjakten. För det är en otroligt fin jaktform!


Novembersolen tittade fram. Det hade varit plusgrader under natten så all den vackra rimfrosten var borta. Otroligt ändå vilken fin jakthöst!

Kolgårdens Dajna (jag och kameran kommer inte alltid överrens om var skärpan ska sitta)


Full fart på energiknippet Dajna


Igår blev det denna lilla tupp

7 thoughts on “Jakt med Dajna

  1. Har du kollat om hon har halsinfektion? Thai gjorde så också plötslig i höst, han som är så bra skällare och då konstaterades det att han hade en halsinfektion. Han skällde trögare och ”hostspydde”. Nu är han fit for fight igen efter behandling. Kolla upp, så att det inte är det. Roligt att du har lagt ut lite bilder på trädskällarjakt =)

    • Dajna var trögskälld redan första släppet. Jag svor högt när hon gav tusan i att skälla på en tjäderhöna som ockade i ett träd utan bara sprang runt benen på mig. Men ju mer tid hon har fått i skogen dessto bättre har hon blivit och nu är hon en fullt duglig jakthund och trevlig kompis i skogen.

      Men jag har faktiskt hört att det är många hundar som drabbats av halsinfektioner i höst. En av pappas tikar har åkt dit, Klövkampens Tilly. Hon skällde mycket glesare än vanligt på sista jaktprovet och när provet var slut så kollade pappa henne i halsen och hon var rejält röd och halsmandlarna svullna. Hon äter antibiotika nu men jaktprovet gick ändå bra, ett preliminärt 1:a pris, hennes andra etta denna höst. I söndags tyckte jag inte heller att Vilda var sig riktigt lik. Tröttare än vanligt och skällde inte alls lika tätt som hon gjort tidigare. Jag tittade henne i halsen i förrgår och hon har också halsinfektion…

      • Grattis med 1:an! Ja, detta med halsinfektioner är inte att leka med! Hoppas att Vilda bli frisk snart och att Ni kan jaga utan bekymmer! Ibland skulle jag önska att hunderna kunde tala om vilka fel de hade (= Ha en forsatt fin kväll!

  2. Hej A-S
    Vad intressant och fin blogg du har. Äntligen hittar man en blogg som markerar alla rutor som man själv vill ska fyllas 🙂 Natur, Jakt och Fotografering 🙂 Bättre kombination kan det inte bli.

    Jag är väldigt förtjust av Tjäder tuppar, har endast stött på 1 gående tupp resten flygande, jag vet var de finns och så men har du nå tips till en fotograf?

    Tack på förhand / Sami

Kommentarer

