Banning för amning?

När jag ammade ville jag för det mesta dra mig undan. Inte för att jag var rädd att visa något eller för vad andra personer skulle tycka. Utan helt enkelt för att jag tyckte det var mysigt att dela den stunden med mitt barn alldeles själv. Det var liksom vår stund tillsammans, bara hon och jag.
    Det här med ”offentlig” amning verkar annars vara ett hett debattämne. Jag kan inte förstå varför det ska vara så förfärligt stötande med en kvinna som ammar sitt barn. Jag tycker att det är naturligt och fint. Må så vara om det är på en restaurang eller ett Café. Om barnet är hungrigt och mamman ger det mat, varför ska det anses som olämpligt eller äckligt? En restaurangägare i Göteborg gav uttalandet att ”amning är inte aptitligt” och förbjöd kvinnor att amma i lokalen. Men om man inte tycker att amning är aptitligt behöver man inte titta (man är väl ändå där för att äta och inte stirra på andra) och sen tror jag att gästerna på restaurangen skulle bli betydligt mer störda av ett hungrigt skrikande barn än en ammande kvinna. I Danmark har många caféer skyltar på dörren som förbjuder amning och i flera länder är det inte ens tillåtet att amma offentligt.

Det är okej att ha stora affischer med underklädesmodeller på busshållplatser och det anses av de flesta som helt okej att sola topless. Men att amma offentligt… stötande! Det är tydligen inte lika accepterat. Jag har aldrig sett en mamma som ”kastar fram” tuttarna på bordet till omgivningens förskräckelse. De flesta mammor lyfter diskret på tröjan och man ser knappt skymten av bröstet som för övrigt sedan döljs av barnet när det äter. Vill vi ha ett samhälle där en nybliven mamma inte ska våga sig ut genom dörren av rädsla för att måsta amma ”offentligt”? Det rimmar illa när en nybliven mamma ständigt får höra hur bra det är för barnet att äta bröstmjölk (och det är ju sant) men samtidigt mötas av omgivningens ogillande när hon ammar.
   Jag blev så glad en gång när jag hälsade på en annan småbarnsmamma och jag frågade om det var okej om jag ammade vid bordet. Självklart! sade hon och tillade att hon tyckte det var himla dumt det här med att man knappt ska våga amma när man inte är hemma. Kan inte männen hålla sina fantasier i styr när de ser en mamma som ammar är inte det kvinnans problem, tyckte hon. Och jag håller med. Att det skulle vara äckligt eller ohygieniskt förstår jag inte heller. För det är det inte, utan bara helt naturligt. 

För övrigt tycker jag att det är ganska intressant det här med amning, kvinnokroppen är ju fantastisk. Vem man än frågar så har de olika råd att ge och det finns lika många olika bröst och tips som det finns kvinnor. Innan jag fick Klara hade jag inte riktigt förstått att det i början skulle göra ont att amma. Jag hade bara föreställt mig det som mysigt. Det var först när en kollega frågade mig, en tid innan förlossningen, om jag börjat härda brösten med en vass frottéhandduk som jag började få upp ögonen för det. Gör det ont, undrade jag? Sen hörde och läste jag om såriga och halvt avbitna bröstvårtor, mjölk som aldrig ville rinna till, läskiga bröstpumpar, mjölkstockning och bröstböld och kände att amningen kanske inte var exakt vad jag föreställt mig… Men jag härdade ingenting med någon frottéhandduk ändå och tänkte att jag blir nog härdad när det är dags. Visst gjorde det ont de första dagarna men oron att Klara skulle få för lite mat var större och smärtan gick ju över. Jag blev härdad men det var alltid underlig brännande känsla när mjölken rann till. Dessutom det var inte särskilt härligt om det gick för lång tid mellan måltiderna. Då sprängde och spände det ordentligt och kunde göra rent av ont! Men jag hade ändå tur med amningen. Allt fungerade hur bra som helst och trots att jag badade i sjön nästan varje sommarkväll fick jag aldrig bekymmer med mjölkstockning. Det var ju inte alltid som vattnet var varmt.
     Klara ammade jag i ungefär 7 månader. Men hon fick lite ersättning på kvällen innan det var läggdags från det att hon var rätt liten. Dels ville jag vänja henne vid flaskan (en fördel om vi skulle behöva barnvakt) men framför allt var det ett tillfälle för Nils och Klara att knyta an och ha en stund för sig själva. När Klara började få fasligt med tänder, hon har åtta stycken nu, och åt mat så pass bra började jag fasa ut amningen. Nu kan jag ibland sakna att amma för det var mysigt, framför allt på eftermiddagarna när vi somnade bredvid varandra. Men för en tid sedan provade jag igen och då högg hon som en piraya och jag kände att det definitivt var slut ammat!

5 thoughts on “Banning för amning?

  1. Offentlig amnin är väl bland det mysigaste som finns och se, närheten, bandet och värmen mellan barn och mamma är helt otroligt vackert! När jag ser det blir jag alldels varm inombords och tycker det ser hur mysig ut som helst!!

  2. Aron fick sina tänder då han var fyra månader! Han bet mig engång och jag skrek rätt ut. Stackars liten blev alldeles förskräckt och på nåt vis förstod han, så han gjorde aldrig om det, så jag forsatte gladligen sex månader till med amningen. Jag ser samhället ibland som barnfientligt, man skall ha barn, men dessa skall helst ej synas/höras och ”finnas”, tyvärr. Det finns restauranger som inte tillåter barn in. För inte så länge sedan var det förbjudet för mörkhyade att komma in på restauranger där vita åt, och nu gör vi så med barn, dom som är vår framtid. Vad lär vi dom? Då jag var ung blandades unga med gamla och det var alltid oerhört trevligt. Idag umgås man inte på det sättet längre…Vuxna och barn för sig…Märkligt, vi är ju faktiskt ett flockdjur.

  3. Åh vad skönt att läsa en blogg man verkligen tycker om och så hipp som happ kommer ett inlägg om amning, ett väldigt fint och klokt sådant också! =) Jag tycker att vi mammor måste stå upp för amningen. det har hänt flera gånger när jag varit tillsammans med andra mammor att ingen ammat. Deras barn har gnällt men så fort jag börjat amma mitt barn så började den ena efter den andra också ta fram bröstet. Helt plötsligt har alla suttit och ammat! Men ändå var det på något sätt att ingen ville börja…Amning är toppen och jag ville bara säga att jag håller med dig Anna-Sara om att amning är mysigt!

Kommentarer

