Dagens lunch

Jag tycker om att laga mat och gärna då långkok och grytor. Men jag är väldigt dålig på att äta lunch. Eftersom det blir gröt eller fil till frukost är jag sällan hungrig mitt på dagen. Oftast äter jag samma lunch varje dag då Nils jobbar, och det är ingen lyxmat direkt. Två pocherade ägg, en klick citronmajonäs och tomater. Pocherade ägg är nyttigare än stekta och det är så enkelt när man slipper skala. Perfekt i sallad eller till pyttipanna dessutom.

Klara däremot får en riktigare lunch, just idag kommer hon att få potatis, morötter och kokt älgkött i en härlig mix, som dock inte ser så aptitlig ut…

Pocherade ägg
1. Koka upp vatten. Stäng av plattan precis när det börjar koka och tillsätt ättika och salt.
2. Knäck ett ägg i en kopp. Lägg en sked i vattnet och rör upp en virvel med den. Häll sedan i ägget så håller det ihop. Om det inte gör det kan man hjälpa till med skeden. Låt ägget ligga i vattnet 3-4minuter tills vitan stelnat.
3. Ta upp ägget med en hålslev. Gulan ska vara lite krämig i konsistensen.

Kommentarer

