Träning

Jag nyligen skaffat kort på gymmet igen. Nu när jakten börjar lugna ner sig är det lättare att hitta tid till träning. Egentligen borde jag kunna nöja mig med att träna hemma med löpning, hantlar, cykling och skidåkning. Men jag kan inte hjälpa att jag tycker att gymträningen är så rolig. Nu är jag inte en supervältränad person direkt och jag har som sagt inget annat mål med min träning än att må bra och hålla mig i bra grundkondition. Men jag har så mycket energi i kroppen som måste ut. Får jag inte ta ut mig ordentligt ett par gånger i veckan mår jag inte riktigt bra och blir fasligt rastlös. Det tog inte många veckor efter förlossningen innan jag började träna lite smått igen. Det var för övrigt himmelsk första gången jag gick en promenad med lillan i barnvagnen och inte i magen. Det kändes som om jag flög fram!

I somras fick jag bakläxa då jag löptränade för mycket i några veckor. Helt plötsligt fick jag en smärta från ländryggen som ilade ner i hälen och varje steg gjorde ont. Efter tre veckor hade eländet fortfarande inte gått över och då ringde jag tillsist en kiropraktor i Storuman, han är för övrigt är avelsråd för jämthundar i Västerbotten. Jag misstänkte en låsning i ländryggen som orsakade denna ishiasliknande smärta. Efter lite tryckande och baxande så knakade det till i ryggen. Kiropraktorn sa att jag borde bli bra om ett par dagar och annars fick jag höra av mig igen. Han tyckte att jag fortfarande var för mjuk i fogarna för att börja springa på hård asfalt och gav mig order att ta det lite lugnare. Tack och lov gick det inte länge förrän smärtan försvann och den har aldrig kommit tillbaka sedan dess. Jag har aldrig haft problem i ryggen förut så det var en ny upplevelse.


Eftersom jag har många ”aktiva” intressen och alltid tyckt om att jobba med kroppen är det viktigt för mig att ha en bra grundkondition så att jag orkar med. Jag försöker vara mån om min hälsa.

Kommentarer

