Julbak

Jag har börjat julbaka lite smått. Jag är ingen jättefantast av kakor och bullar, jag har alltid gillat degen eller smeten bättre. När vi var små bad vi till och med mamma att göra sockerkakssmet istället för att vi fick lördagsgodis. Men det blev bara en gång, för efter en hel mugg med sockerkakssmet blev vi ganska mättade… Igår innan jag åkte till jobbet gjorde jag iordning en pepparkaksdeg som jag bakat av nu idag, sen passade jag på att göra några wienerstänger också. När ugnen ändå var varm.


Mmm…pepparkaksdeg!


Men jag åt inte upp allt, det blev en hel del pepparkakor. Receptet la jag ut ifjol och ni hittar det här.


Sen gjorde jag wienerstänger som sagt. Men jag bytte ut hallonsylten mot hjortronssylt.

5 thoughts on “Julbak

  1. Hej!
    Wienerstängerna ser smaskiga ut. Kan man få receptet på dessa? Är de lättbakade kanske…kanske jag försöker :). Brukar du baka farmor Alidas ”smörbakelsen” ?

    • Hej Monika! Nej, de har jag aldrig hört talas om! Berätta! Jag tycks minnas att farmor brukade göra någon form av smörstjärnor till farfar. Men de innehåll inget socker på grund av hans diabetes.

      Recept till winerlängder hittar du säkert i vilken kokbok som helst. Men ska jag vara ärlig så ser de godare ut på bilden än vad de egentligen är 🙂

  2. Hej Lotta och Anna-Sara, det är bara bra med oss i Hassela. Alidas ”smörbakelsén” är ett fantastiskt recept: 4 hg normalsaltat smör, 1 1/4 dl grädde och 1/2 dl mjölk, ”lagomt” med mjöl. Degen ska vila över natten. Sen brukade hon göra 3-tåiga kammar som gräddas i 200 grader. Tills de är klara. (Det verkar som om jag borde göra en provbakning kanske för att få fram lite mängder och tider, men det var så här jag skrivit i min kokbok 🙂 ) Resultatet blir guldgula, frasiga kakor som smakar…ja antagligen grädde och smör. Gott! Kanske samma som smörstjärnorna fast en annan form bara. Hälsa alla så gott!

Kommentarer

