Sin egen

Jag har alltid varit fascinerad av barn. Deras gränslösa fantasi och känsliga sinnen. De är små upptäckare, som upptäcker världen för första gången. Och många gånger ser de den med ett klarare synsätt än vi vuxna. Jag kan tänker mig att föräldrar får chansen att upptäcka världen en gång till, genom barnets ögon.
     Innan jag och min syster fick våra småttingar har jag inte haft förmånen att umgås med barn särskilt mycket. Det har inte funnits många i våra närmaste familj och i vår umgängeskrets. I min familj slutade vi för länge sen att ha en jultomte på julafton. För vi var vuxna allihop och det beslutades att så länge det inte fanns några barn skulle vi inte ha någon tomte. Ijfol var första gången på flera år.

Häromdagen satt jag och Nils vid köksbordet och tittade på Klara som mumsade på en köttbulle. Nils frågade mig om jag kände igen mig i henne, om jag kände att hon var min. Jag tänkte efter en stund innan jag svarade. Jag sa att jag älskar henne oerhört mycket och i vissa vinklar och stunder kan jag känna igen mina egna och kanske framför allt Nils anletsdrag i hennes ansikte. Jag kommer att vara hennes mamma, som håller om henne när hon är ledsen och ger av min kärlek men jag kommer också att sätta gränser. Ibland kan jag titta på henne och fyllas med en otrolig respekt. Hon är en egen liten människa. Hon kommer att vara en kvinna själv en dag, med egna tankar och känslor. Jag har henne till låns nu när hon är liten, förmånen att lära känna henne och se henne utvecklas. Jag kommer dela med mig av mina egna erfarenheter och livskunskap till henne. Men i det stora hela känner jag inte att hon är min, på det sätt som jag kanske trodde att jag skulle känna. 
    Jag ställde frågan tillbaka till Nils att han svarade att han kände på samma sätt. Att hon mest av allt är sin egen.

4 thoughts on “Sin egen

  1. Vilken mardröm det vore att få en klon av sig själv…. Det skulle i alla fall inte jag stå ut med.

    Så att ungarna är sig själva är nog det bästa som kan hända.

  2. Hej
    Min uppfattning är att du och Nils är väldigt kloka och förnuftiga föräldrar.
    Barn är egna individer och som du säger,man har dem bara till låns.
    Ta vara på tiden,så mycket ni kan.

Kommentarer

