Vad blir konsekvenserna om löshundsjakten försvinner?

För en person som jagar märks det väldigt tydligt att Sten Stenson och Roger Olsson inte vet vad de pratar om och att de skrivit detta enbart för att skydda vargen, inte hundarna eller de andra vilda djuren och naturligtvis inte med en enda tanke på de tusentals jägare (tillika människor och ofta landsbygdsbor) som jagar med löshund.

”Löshundsjakt innebär att hunden driver ett för jägaren eller jakt­laget tänkt jaktbyte, ofta över stora områden och under lång tid. Syftet är att bytet förr eller senare ska komma inom jägares skotthåll. Sverige är ett av få länder som tillåter jakt med lösdrivande hund.”

Alla som jagar med en älghund vet att hunden inte ska driva djuret framför sig. Hunden ska ställa djuret. En duktig älghund tar upp skallet lugnt och fint utan att skrämma älgen. Hunden distraherar sen älgen med sitt skall så att den stannar kvar och jägaren kan smyga sig in och fälla älgen med ett välriktat, enkelt skott. En hund som driver älgen framför sig är inte önskvärt. På jaktprov är det viktigaste momentet ”ståndskall på upptagsplats”, det vill säga att älgen står kvar på den plats där hunden tog upp skallet.
    Älgen, som är vårt lands största fritt levande vilt och det vilt som har störst socioekonomiskbetydelse, jagas alltså inte med drivande hundar utan med ställande hundar. Sverige är långt ifrån ett av få länder som jagar med löshund. Jakt med drivande eller stående hundar är inget ovanligt. Däremot är jakt med ställande hund inte lika vanligt.

”Det krävs ingen utbildning av hunden och heller ingen särskild utbildning i hundhållning av den som jagar med lösdrivande hund. En hund blir jakthund när den kallas för jakthund, och kan därmed släppas lös i skogen utan egentlig kontroll. Där exponeras den konstant för olika faror, men utsätter också vilda djur för påfrestningar.”

Jägare måste ha jägarexamen för att jaga. Den som har tagit jägarexamen på senare år vet att det är en gedigen utbildning om viltet i vår natur, de olika jaktsätten, jaktlagar, vapen och skytte, viltvård, ekologi och också jaktetik. Faktum är att jag tycker att människor oavsett om man vill bli jägare eller ej har nytta av denna utbildning för den är allmänbildande i svensk natur (något som många människor skulle behöva).  
    Det är rätt att en jakthund inte behöver någon ”utbildning” för att kallas för jakthund. Det behövs heller ingen utbildning för att en sällskapshund ska kallas för sällskapshund. En jakthund är avlad för att jaga, det den gillar allra bäst. För att bli en duktig jakthund krävs för det mesta mycket engagemang och intresse hos ägaren. Det är många gånger jägaren som utbildar hunden genom att vistas mycket i skogen, träna spår och lydnad m.m. Jag skulle tro att många jägare lägger ner betydligt mer engagemang och tid hos sin hund än en person som köper en renodlad sällskapshund. För det krävs mycket för att en jakthund ska bli en duktig och välfungerande sådan.
    Jaktinstinkten finns naturligt hos de flesta hundar, oavsett om de är av jaktras eller ej. En hund är ett rovdjur och de flesta hundar som kommer lösa i skogen stör annat vilt på ett eller annat sätt. En duktig injagad jakthund bryr sig dock för det mesta bara om det vilt som den är tränad på. Faktum är att en katt är en betydligt farligare småviltspredator än en hund, något som många glömmer bort.

Det är också sant att hunden exponeras för olika faror när man jagar, vilket alla jägare är medvetna om. Men det finns ett bekymmer nu som inte funnits tidigare i samma utsträckning, nämligen varg. Det finns många som tar till statistiska hänvisningar och påstår att jägarna och trafiken är mer farliga för hundarna än vargen. Men det krävs inte mycket för att förstå att både jägarna och bilarna är långt fler än vargarna, därför ser statistiken ut som den gör. Vargarna tar betydligt fler hundar relaterat till hur många de är i jämförelse med både jägare och bilar.
   Vargen är ett mångfasetterat bekymmer. Inte bara minskar de älgstammen radikalt, de innebär också en stor risk för jägaren att se sin hund sliten i stycken. Summa summarum innebär en stor vargstam att bland annat älgen som ekologisk resurs försvinner. Mindre älg och inga jägare som vill jaga de få som blir ”över” och därmed riskera livet på sin hund. Värdet på allt viltkött som tack vare jägarna finns att tillgå uppgår till över en miljard. Och det är inte bara 300 000 jägare som uppskattar viltkött.

Älgjakt med ställande löshund är en uråldrig och unik jakttradition i Norden. Jämthunden till exempel, en av Sveriges nationalraser, skulle vara överflödig om inte löshundsjakten fanns. Det är inte löshundsjakten som är ett hot mot vargen utan tvärtom. Stenson och Olssons begäran om en konsekvensutredning är befängd och skulle inte innebära något annat än slöseri med skattepengar. Jag skulle däremot gärna se en konsekvensutredning om vad som skulle hända om löshundsjakten försvann och jägarna slutade jaga?

20 thoughts on “Vad blir konsekvenserna om löshundsjakten försvinner?

  1. Jag skulle vilja se vargpolitiken om tio år, om vargkramarna fick välja. Förmodligen har någon människa hunnit bli ett offer för nåt angrep och min stora fasa är ett litet barn som vargen ser som ett lätt byte. Om hunden gör skada på vilt i skogen, då undrar jag om Sten och Roger tror att vargen är en vegetarian? En vuxen vargindivid tar mellan 50 och 70 älgar per år på 700 km2. EN varg! Sen skall vi inte glömma att älg inte är vargens enda föda. Vad händer då vi inte kan ”hantera” vargen längre? Vilken hund skall man jaga en varg med? Vilken hund skulle VÅGA jaga en varg? Sen kan jag förstå Sten och Rogers “oförstånd” gällande kommentaren om att jakthunden inte behöver någon utbildning, för det ligger faktiskt en gnutta sanning i det. Många jägare tror att de har en färdig hund då de köper en jakthund, såkallad pappershund. Är föräldrarna högmeriterade, tror de att de har en champion i kopplet innan den ens är jaktduglig. Dom tror sig har köpt en färdig hund. Tyvärr finns det alldeles för många ouppfostrade hundar, outbildade hundägare och jägare som äger alldeles för många jakthundar. För hur man än vrider och vänder på det, så har jag svårt att tro att man kan ge 5-7 hundar det dem behöver, under ett helt år. Det är alldeles för många jakthundar som far illa. Jag har sett hundar som jagar precis ALLT då menar jag även tamboskap. Jag har sett jägare som släpper hundar från bilen, plockar upp dem med bilen, där GPS:en missbrukas. Jag har sett hundar som inte kommer på inkallning. Hundar som släpps på jakten, som är i mycket dålig kondition. Hundar som endast får komma ur hundgården under jaktider. Det räcker att bara titta runt omkring sig, där man bor. Hur många hundar står väl inte dag ut och dag in i en hundgård/lina och skäller oavbrutet och aldrig får komma in i huset eller ut på en promenad då det är slut på jakten? Tycker att hundfostran och hundhållning borde ingå i jägarexamen!

    • Skönt att du tar upp hundhållningen, jag ser det också dagligen hur jakthundar står i sina gårdar utan att ens bli rastade, men det handlar ju inte om vilken ras det är, en hund har ju behov vare sig det är en jakthund eller en sällskapshund. Hunden är ju ursprungligen en varg och således en flockindivid och bör behandlas som en sådan med. i en flock tar man hand om varandra.
      Som sagt jag är ingen jägare men jag är definitivt inte emot jakt, men kan det inte vara så att de som skrev den där artikeln vänder sig till just jakt med drivande hundar och inte ställande?
      Exempelvis jakt på rådjur och småvilt med stövare eller drever som är en drivande hund?
      Jag tycker också att det är tråkigt att kategorisera upp varghatare vs varg kramare, jag är varken eller, men jag tycker att det borde finnas plats för både jägare och varg i vårt land.
      Naturligt vis under kontrollerade former, och med det menar jag både varg och jägare;)
      Enligt aktuella forskningar behöver en varg 500 till 800 kg föda per år. I genomsnitt äter en individ två kg per dag men det finns även längre perioder där vargar hungrar. En fullvuxen varg kan äta 8-9 kg kött under en dag Enligt de senaste rönen (2006) dödar en normalstor vargflock mellan 100 och 120 älgar på ett år. Det rör sig då främst om kalvar och ungdjur, samt om äldre älgkor.
      Så att en ensam varg skulle äta 50-70 älgar /år stämmer troligtvis inte. Dessutom jagar dom i flock.
      Vid en svensk studie utförd av forskare vid Sveriges lantbruksuniversitets viltforskningsstation i Grimsö där ett antal vuxna vargar från tio olika revir märktes med GPS-mottagare, studerades vargens sommarjakt i detalj. Det framgick att 96 % av biomassan bestod av älg. Av 199 vargdödade kadaver var 148 älgar, 9 rådjur, 5 bävrar, 10 grävlingar, 6 harar, 20 fåglar (främst orre och tjäder) samt en kalv från nötboskap. Och med tanke på att det skjuts ca 100000 älgar varje år i Sverige så borde det inte vara något stort problem med en kontrollerad vargstam skogarna. Snarare tvärt om.
      Jag är mer rädd att få in en älg i bil cupen än att stöta på vargen så ”ceep up the good work” alla jägare=)

  2. Jag har alltid trott att Män som är jägare är det på grund av dålig självkänsla och brist på manlighet, att de vill försöka hävda sig själva ungefär som mobbare ger sig på de som är lägst i rangordningen i klassen.
    kan inte förstå hur en tjej som är sjuksköterska kan göra så 😦
    Jag vet mycket väl att man måste skjuta ibland för att få viltkött.
    Men att ha det som hobby, att längta efter att få döda?
    Ser inte stor skillnad mellan er jägare och amerikanska soldater som skrattar när de skjuter folk som springer på gatorna i Afghanistan.
    Vart drar du gränsen.
    Men jag menade inte att anklaga dig, förstår bara inte alls…/tess

  3. Förstår mig inte på varghatet.
    Att jaga med hund innebär många risker.Bilar, vildsvin, sparkande älgar, felriktade skott, mm.
    Att gå så långt att man tror att vargen ska ge sig på människor är ju helt befängt.
    Nog finns det väl andra faror här i livet??
    Kan rekommendera boken ”Vargen, den jagade jägaren” av Henrik Ekman
    Jättebra läsning för såväl varghatare som vargkramare.

  4. Bra skrivet Sara, som vanligt så har du sunda åsikter. Om Löshunds jakten skulle försvinna så är det måna Gråhundar,Jämthundar och andra Älghundsraser som får ett tråkigt liv, dessa hundar lever ju för att få vara lösa och söka upp Älg, samma sak som min Finnspets lever för Skogsfågeljakten, att ta bort detta för dessa jkathundar är grymt.

    Jag ser ju bara hur Mirva beter sig just nu när jag inte kan ta med hon ut i skogen för att hon är i löpen hur olycklig hon är så är det för många hundar som lever för detta det är ju deras liv.

    Jag vet ju bara hur det låter på ,orgonen när vi samlas innan Älgjakten hur alla Älghundar skäller och är överlyckliga att få komma sig i väg. Jag vet bara hur ivrig Mirva är innan jag släpper henne eller när jag packar bilen dagen för vi ska åka iväg på en jaktresa detta vill jag inte förlora jag vill inte att löshundsjak ska försvinna.

  5. Hej och tack för era kommentarer och all tips på information! Håller också med er angående djurhållningen hos vissa hundägare. Många hundar får stå alldeles för mycket i hundgården för att sedan tränas två veckor före jaktsäsong. Det ligger en del i orden att ”man får den jakthund man förtjänar”.

    Tack och lov tycker jag dock att attityden gällande jakthundar håller på att förändras. Den gamla attityden att en jakthund blir sämre om den tränas i lydnad är förlegad. Dåliga exempel finns även skräckexempel, jag känner också till sådana. I jägarexamen som den ser ut i dag finns ett kapitel som handlar om jakthunden. Där står det bland annat att det aldrig får vara en impulshandling att skaffa en jakthund och att man bör ta reda på så mycket fakta som möjligt, läsa böcker om hunduppfostran och tala med erfarna jakthundsförare innan ett valpköp. I kapitlet står det också om hur viktigt det är att jakthunden är en väluppfostrad familjehund och att det ligger mycket arbete bakom varje duktig jakthund. Men kanske skulle det rent generellt skulle behövas en utbildning som man går innan man skaffar sig en hund, oavsett om det är en jakthund eller sällskapshund. Ett slags hundkörkort? Jag vet inte, men jag vidhåller att jag tror att de flesta jägare är väldigt måna och engagerade i sina hundar.

    • När jag skaffade min egna första jakthund, efter att haft diverse tyska jaktterrier och taxar i familjen tidigare, så hade folk väldigt roligt åt att jag sa att jag skulle ha rejäl lydnad på hunden. Rejäl lydnad blev det på henne och ändå lyckas hon knipa åt sig jaktchampionat efter jaktchampionat… Intressant att se är att idag är det ingen som säger åt mig att de inte hör ihop. ibland är det riktigt skönt att kunna hålla tyst och göra istället för att påstå så mycket hela tiden! och håller helt klart med om att man får den jakthund man förtjänar! Det krävs tid, engagemang och ett material att jobba med från början och jag tycker det känns fruktansvärt att se att liknande artiklar publiceras… behövs det ingen fakta för de man skriver?

  6. När det gäller detta med att många Jakthundar står i Hundgården aldeles för mycket det håller jag med om Många jakthundar tillbringar för mycket tid i Hundgården. Mirva hon är i Hundgården ett fåtal timmar när man är o jobbar. Men största delen av sin vakna tid är hon inne med oss, tränar lydnad på hon fasten hon är 8 år och hon skäller fågel. Hunden är ju ett flockdjur och då ska dom tillbringa mycket tid med flocken det tycker jag, men som sagt det finns ju många olika åsikter om hur man ska göra med en jakthund.

Kommentarer

