Trevlig helg!

Idag har jag varit på Malgomajskolan och haft ett litet föredrag om jakthunden. Klara var hemma med Nils som är ledig idag. Eleverna läser en kurs i etologi (läran om djursbeteende) och läraren skrev och frågade om jag ville komma och berätta om hundens roll i jaktliga sammanhang. Det var väldigt kul, som alltid trivs jag i skolmiljö även om det verkligen var länge sedan jag besökte gymnasieskolan och själv var elev där. Herrejösses, det var tio år sedan jag tog studenten!
    Jag är utger mig inte att vara expert på något sätt, utan jag berättade dels ur egen erfarenhet men också en del fakta som jag hämtat ur olika böcker. Jag lägger ut en del av vad jag sa här på bloggen, så ni kan läsa. Jag berättade också om hur det är att jaga med hund och hur jägaren uttnyttjar hundens instinktiva och inlärda beteenden både under injagning och själva jakten och hur en lyckad jaktdag te sig. Jag visade även ett bildspel på hur ett jaktår kan se ut här uppe.

Efteråt skyndande jag mig till gymmet, jag hade lyckats klämma mig in på ett spinningpass under lunchtid. Jag må vara lite tokig men jag älskar att träna, det är beroendeframkallande. Dessutom jobbar jag i helgen och då blir det ingen tid över till träning. Nu är det dock hög tid att börja förbereda middagen och fredagsmyset. Hörde någonstans att fredagsmys är en av den moderna människans ritualer, kanske det.

Önskar er en trevlig helg och 4:e advent så länge!

Kommentarer

