Lyxigt med egen julskinka

Har precis griljerat julskinkan och det luktar underbart juligt i huset. Det är verkligen lyxigt så här i jultider att vi har egna grisar under sommaren. Vi skämmer bort dem med allt möjligt gott, de bökar hejvilt i den stora hagen, rullar sig i leran vid den lilla bäcken och de uppskattar att bli kliade på ryggen. Eftersom det är jag som matar dem morgon som kväll kommer de grymtande i världens fart så fort jag ropar. När det är dags för slakt håller jag mig undan. Jag var med på grisslakt flera gånger som liten, så jag vet hur det går till. På så sätt är jag glad att våra föräldrar lät oss små vara med och se på. Vi blev inte påtagna skygglappar. 
  Slakten går snabbt och smärtfritt, men jag kan ändå inte låta bli att känna ett stygn av sorg i hjärtat. En del brukar fråga mig om jag inte tycker att det känns makabert att äta en gris som man kelat med och matat under flera månader. I början gjorde jag det, men jag äter som sagt hellre fläsk från en gris som jag vet har haft det bra än att jag köper i butik. Som jag skrivit förut, hade vi inte haft egna grisar och älgkött skulle jag inte äta kött alls. För jag vill att djuren ska ha haft det bra under den tid de levat. Och, det är himmelsvid skillnad i smak. 


Den skållade grisen hängs upp för urtagning. Fotot har Nils kusin Ingrid tagit.

2 thoughts on “Lyxigt med egen julskinka

  1. Lika här. Vi hade 2 grisar under året som vi sedan slaktade till jul. Man har suttit och skrapat fjälster till korv, gjort sylta och allt det där nästan ingen gör längre. Men julskinkan var så god. Det hittar man inte ute i affärerna idag.

    • då har du varit mycke duktigare än jag, för jag gör inte sylta. Men farmor gör, grisbenen skänker vi bort likaså levern. Ja, visst är det skillnad på skinka och skinka! Har du en saltspruta när du saltar skinkan?

Kommentarer

