År 2011

Det gångna året. År 2011 är så klart ett år jag aldrig kommer att glömma. I februari blev jag mamma och det är det största och bästa jag hittills upplevt i mitt liv. Det går inte en dag utan att jag ser på min dotter och fylls med värme och kärlek. Detta år fick jag tillsammans med min yngre syster Lotta också äran att bli gudmor/fadder till världens underbaraste lilla tös. Det har varit så spännande att se de små utvecklas till två individer och hur de gör små framsteg varje dag. Hur mycket kan inte hända på ett år!

I överlag är 2011 varit ett år där jag försökt att ta det lite lugnare, kanske framför allt i början av året. I januari jag klampade omkring som en elefant och kände mig bedrövligt tung. Jag läste massvis med böcker om småbarn och föräldraskap, la pussel och promenerade. Efter förlossningen var jag mest hemma och snusade på min baby och bara smälte in allt det nya. Sen när våren kom blev det timslånga promenader med barnvagnen tidigt, tidigt. Det var underbart att se naturen vakna till liv och mötas av en kör av fågelsång varje morgon. Det tråkiga på våren var att det inte blev några valpar, jag hade gärna haft en valp efter Fajta och Petrov skuttande kring benen.
    På sommaren blev det dags för börja altanbygget med stort A. Ibland undrade jag om Nils fått storhetsvansinne, för nog blir den stor alltid. Än är den långt ifrån färdig, att bygga klart blir denna sommarens projekt. Vi hann också med några skogsturer, umgänge och grillkvällar med vänner och familj, vi la ut nät och fiskade och Nils byggde och byggde. När bärsäsongen började plockade jag hjortron på nätterna när Klara sov och släpade barnvagnen ut på lingonhygget på dagarna. En höjdpunkt på sommaren var kryssningen till Helsingfors. Det är alltid trevligt att träffa Nils alla släktingar och Helsingfors var en så vacker stad. Klara var överförtjust att träffa sin två månader äldre syssling på båten.
   Så kom hösten och med den jakten. Denna underbara tid. Nog kändes det ibland i jägarhjärtat när jag var tvungen att stanna hemma fina jaktdagar. Men jag såg till att njuta av tiden med mitt barn istället. Dessutom var Klaras mormor och farmor fantastiska på att ställa upp. Jag jagade så gott som varenda helg och under hela den första och ack så regniga älgjaktsveckan. I början av hösten upptäckte jag att Fajta var sjuk. Redan när jag såg de första symptomen kände jag innerst inne att det aldrig skulle gå vägen. Och tillsist gjorde det inte heller det. Som jag har sörjt och fortfarande sörjer henne! Fajta var långt mer än bara en hund för mig. Hösten ljuspunkt var dock Stalo som skötte sig utmärkt och nu är färdig jaktchampion. Det var också roligt att börja jaga in Vilda. Visst fick jag vara besviken på henne ibland, men jag tror hon kommer att bli en bra älghund. I slutet av jaktsäsongen började hon visa rätta takter. Några älgar blev det som föll för bössan min och jag fick även skjuta en sista åt Fajta, det kändes bra.
  

Jag följer så klart med i vad som händer i den stora världen också. Världsekonomin som är i svajning och allas blickar riktade mot Grekland. Jordskalvet i Japan med dess förödande konsekvenser. Jag sörjde med Norge och det fasansfulla och ofattbara som hände där. Jag led och lider över svältkatastrofen i Nordafrika. Fascinerades och gladdes åt den arabiska våren. Jag fasas över hur äldre behandlas i vårt land, men det har jag gjort länge. Sveriges rovdjurspolitik förflyttades till Bryssel och jägare och många landsbygdsbor blir överkörda av en majoritet i storstäder. En ny älgförvaltning är på gång och vad jag tycker om den får bli ett annat inlägg. Säkerligen har jag glömt massor, men 2011 var för mig året då jag bara fick gå hemma och mysa med mitt barn. Ägna mig åt bakning och laga mat och andra hushållssysslor,vissa mer triviala än andra. Men jag trivs verkligen som fisken i vattnet med att vara hemma. År 2012 tror jag kommer att blir bra, jag har massor med planer och blir bara en bråkdel av den av blir jag nöjd. Jag har också en speciell önskan som jag hoppas ska slå in detta år!

Kommentarer

