Toppjakt

I lördags var jag och Nils ute på toppjakt. Det var lite småmulet men föret var bra och det var så härligt att komma ut i skogen. När jag är ute känns det som om jag inte kan fylla lungorna nog med friskluft! Det är verkligen fantastiskt att ta på sig Tegsnäsarna och bege sig ut, snabbt går det inte direkt men man tar sig fram över allt. 
   Vi hade inte åkt långt förrän vi såg en tjäderhöna flyga över oss och när vi åkt en bit till fick vi se en tjädertupp i topp. Lugnt satt den och betade. Vi gjorde sax, sten, påse om vem som skulle få äran. Nils vann, men jag misstänker att han fuskade…När vi avancerat ett stycke till var det lämpligt skotthåll och Nils la sig ner och tog ordentligt stöd. Tuppen föll i skottögonblicket och det var en fin tupp som vi sen fick skida fram och hämta. I samma veva som Nils lyfte upp tuppen ur snön fick jag ögonen på en till som satt en bit längre bort. Jag tyckte att skotthållet var för långt och när jag försökte ta mig närmare flög den. Nåja, hellre skrämma än avlossa ett osäkert skott på långt håll. Några fler skottchanser fick vi inte under dagen, men några tjädrar till såg vi. Bland annat två hönor och en tupp som flög upp ur snön.

8 thoughts on “Toppjakt

  1. Det var en stor tupp! Jag har sett tjäder på vår mark men ingen så stor. Verkar kul med toppjakt vilket vi inte bedriver så mycket. Tupparna är ju lovliga nu men i år har vi inte sett så många ännu.

  2. Ja det är lumpet att fuska i sten, sax, påse ;),
    Här är det som om tjädern flyttar från mina jaktområden på vintern 😦

  3. Älskade fina syster! Längtar efter er! Hoppas du och Klara (Nils är såklart också välkommen) hänger på mamma och kommer till stan snart! ❤

Kommentarer

