Hundfotografering


Klövkampens Stalo

Förra helgen beslutade vi oss för att försöka ta ett fint kort på Stalo. Det är absolut inte det lättaste att fotografera en hund så resultatet blir någorlunda bra. Trots många bilder blev detta kort det bästa på Stalo. Helt nöjd är jag inte eftersom svansen kunde ha legat bättre. Men han var glad och viftade ideligen på den så tillsist fick detta kort duga.

Någon expert är jag inte men här är några saker jag brukar tänka på när jag ska ta ett kort på hela hunden i profil:

* Fotografera hunden när den är i bra kondition och har fin päls. En hund är aldrig fin om den lossar eller nyss har lossat eller är för tjock eller mager.

*Var tre personer. En som håller hunden, en som fotograferar och en person till som står en bit längre bort och drar hundens uppmärksamhet till sig. På så sätt sträcker hunden upp sig bättre.

*Gå ner på knä och fotografera hunden från marknivå. Ett kort taget snett uppifrån som det blir när man står upp blir inte bra. Försök också att tänka på att ta kortet när hunden står i ”ren” profil rakt framför dig. Detta för att undvika vinklar som kan göra att hunden ser oproportionerlig eller konstig ut.

*Använd om möjligt en kamera som kan ta flera bilder i sekunden. Om hunden är rörlig så är en ”vanlig” kamera oftast för sen, kortet måste tas i precis rätt ögonblick.

*Använd inte blixt. Få bilder blir bra med blixt, använd dagsljuset istället.

*Tänk på bakgrunden. Det är viktigt att bakgrunden inte är för rörig eller mörk. Om så är fallet drar bakgrunden till sig fokus från hunden.

12 thoughts on “Hundfotografering

  1. Tack för tipsen! Jag försöker ta på mina och det är inte lätt. Även på måndagens hundträningar där jag tar på en hundkompis och presenterar på bloggen. Inte lätt när det är mörkt att få en bra bild.
    Stalo är ju för snygg!!

  2. dessa jämthundar är ju otroligt vackra, och Stalo är verkligen ett praktexemplar.
    Jag kan inget om hundfotografering, men det hade varit en finare bild utan koppel, framförallt när det är ett strypkoppel. men jag misstänker att det kan vara för att det är svårt att få dessa ”fullblod” att stå stilla=), du är ju bevisligen en duktig fotograf och jag tycker du har publicerat en hel hög med fina hundbilder i din blogg. hade velat se fler i fjällnatur!!!
    /Henke

    • Hej Henke! Ja, jag håller med dig bilden hade varit bättre utan koppel. Men vi brukar inte kalla det strypkoppel, utan dressyrlänk. När man till exempel går lydnadskurser eller utställningsträning rekommenderar ledarna att man använder sig av en dressyrlänk. För att det är bättre för hunden. En dressyrlänk fungerar som så att den drar åt när hunden drar, är hunden lugn så öppnas kedjan. Ett vanligt koppel utan denna funktion skulle vara mycket plågsammare för en hund som gärna drar i kopplet. För i sådana fall skulle hunden dra mycket mer och kopplet konstant ligga på mot halsen.

      Tack för att du gillar bilderna på bloggen, lovar att lägga ut några fjällbilder snart 🙂

  3. Fin bild!
    Har en kompis som pysslar med uppfödning av norsk skogkatt. Hon är även riktigt duktig på att fota just katter, håller kurser mm. Man kan lära sig en del bara genom att kika på hennes bilder…. Klicka fram deras blogg från denna länk: http://www.restless.se/

  4. Blixt funkar bra om man har något framför som dämpar blixten.. Knyt en vit plastpåse över blixten eller ett pappersark framför om man inte har en speciell softbox, Då blir inte ljuset så hårt utan blir mer mjuk och naturligt.
    Att fota hundar som Stalo… är INTE lätt.. jag har erfarenheter från hans kullbror, ställde kameran på stativ och tokmatade bilder med fjärrkontroll… OCh ja….. inte var man speciellt nöjd.
    Men Stalo-bilden vart väl riktigt bra tycker jag.

    • Tack för tipset om blixten Magnus, det måste jag prova! Stativ och fjärrkontroll är också något jag funderat på att köpa…men det får bli senare. Nu måste jag fixa nya glasögon. 🙂

  5. Vacker Stalo är ♥ Han påminner om våran Enki. Han hade också öppensvans och var kraftigt byggd. Haft DUBBEL LYCKA i skogen…..du får väl kolla in sidan min ;-). Blev det någon parningen på finsk spets tiken Eran? Hittade Ni nån hane? Thai fick ett kanon erbjudande från Finland förrigår…så nu kanske det blir en nyköping till sommaren. Hade tänkt mig en älghund, men det får vänta. Vill inte ha för många hundar. Man skall hinna med dom också. Ha en fin kväll! Klappa Stalo och tala om att jag tycker att han är snygg! Vi hörs och ses =)

    • Grattis till den lyckade jaktdagen Miranda, inte illa! Nej, tiken har inte löpt ännu. Vi får se om vi parar henne när det blir dags, vi har två intressanta hanhundar på gång i så fall 🙂

  6. Hei 🙂
    Så fint bilde 🙂
    for som du sier – det er ikke alltid så lett å ta bra hundebilder 🙂
    flott hund også 🙂

    Også var det bilde med deg og baby nydelig !! 🙂
    Ha en fin dag 🙂

  7. Fin bild.. Du kan få prova på min hund han blir stollig när man försöker ta kort på han.. skäller å hoppar runt å vill busa de finns inte så mkt godis i världen så han skulle stå still.. 😀

Kommentarer

