Vården i inlandet

En stor eloge till de alla i Dorotea och Åsele som kämpar för att akutplatserna och ambulansen ska få finnas kvar!

Alla människor i Sverige har rätt till en likvärdig vård. Tyvärr är detta något man tydligen kan frångå när landstingen ska spara pengar. Det är vansinnigt och det gör att jag som sjuksköterska får ont i magen. Jag tycker om mitt jobb även om det kan vara tungt emellanåt. Men ibland önskar jag att jag någon gång kunde få höra och ta del av en positiv utveckling inom sjukvården. Där man verkligen satsar för att människor ska få en god och säker vård på lika villkor och att personalen inte ska behöva slita ut sig för struntlöner och under tunga arbetsförhållanden. En vård som inte styrs av pengar utan genomsyras av viljan att ge sjuka människor den vård och omsorg de förtjänar. I dagsläget är det viktigare att hålla sig inom budgetens ramar än att vården faktiskt fungerar. Ännu värre är det när det genomförs nedskärningar som i längden inte innebär några besparingar, snarare tvärtom. Och detta på grund av att så få styrande politiker och direktörer känner till hur vården i inlandet faktiskt fungerar. Färre människor får inte betyda sämre vård, så är det bara.

5 thoughts on “Vården i inlandet

  1. Är på samma linje som dig Anna-Sara, har varit väldigt upprörd över landstingets och politikernas beslut. Människor som bor i inlandet har rätt till bra vård och omsorg, ska de spara pengar inom landstinget så måste de finnas annat sätt att spara på.

  2. Jag är rädd att landstings ledningen vill att all sjukvård ska vara i Umeå på Nus. Denna nedmontering av VLL började redan under Levi Bergströms tid som landstingsråd. Dom höjer skatten men endå så läggs avdelningar ner, ambulanser försvinner. Jag vet inte vad man ska säga längre.

  3. Tjenare, undrar hur det går för Er med mårdfångsten. Är lite nyfiken om det har gått lika dåligt för Er? Pratade med David F igår och det hade gått dåligt för honom med. Ha en bra dag!

    • Hej Miranda! Ja, det går trögt med fällfångsten. Mården har varit förbi fällorna men går aldrig i.

      Jag var för övrigt i Umeå förra helgen, det var ett sedan länge inplanerat besök så därför var jag inte på årsmötet. Ha en bra dag du också!

      • Ok, vad synd att du var bortrest. Mården har väl gott om föda nu då det är gott om sork. Får fösöka ett tag till och hoppas på att nån går i =) En bekant i Åsele har fått sju…Måste kolla hur han gör, jag kanske gör nåt fel!? Krya på dig och din familj. Jag har varit mkt sjuk också (höst och jul), så jag är nöjd och glad att få vara kry nu =)

Kommentarer

