Utställning

Jag har jobbat i helgen men Nils och pappa åkte till utställningen i Åsele och ställde ut Stalo och Tilly. Stalo gick det inte så bra för. Han fick bedömningen ”Good” och Nils blev lite besviken. Nils bestämde sig efter att Stalo blivit jaktchampion att han skulle anmäla honom på tre utställningar och nu när de tre är avklarade så har han tre olika bedömningar: ”Very good”, ”Excellent” och nu sist ”Good”. Jag vet inte om det blir några fler utställningar för Stalo nu, utan kanske Nils tänker satsa på att gå jaktprov i Finland och Norge istället. För som en viss person sa lite krasst en gång: ” På jaktprov vet man att man har bra chanser om hunden är duglig men på en utställning är man i den enskilde domarens godtycke”. Till viss mån kan jag hålla med, speciellt då det skiljer sig så mycket åt i bedömningarna i vissa fall. Men mycket beror ju också på hur hunden visas och visar sig just för den aktuella dagen och domaren gör sin bedömning av det han/hon ser, punkt slut. Det gick dock bättre för Tilly som blev tredje bästa tik och fick bedömningen ”Excellent” men inget ck blev det.


Stalo vilar i selen.

9 thoughts on “Utställning

  1. För några år sen blev min jämte andra bästa hane och å sen på en annan utställning fick han ett tredje pris. Då var det precis allt som var fel. Då var det en som sa åt mig att utställing är som ett lotteri och då kände jag att det inte var värt att betala pengar för en bedömning som är olika varje gång. Jag har ingen utställningchampion idag men en hund som jagar som aldrig förr och det är ju därför man har en.

  2. Thai är utställningschampion och har faktiskt fått CK/CERT av 5 olika domare, men jag kan ibland tycke att det kan skilja markant i bedömningar domare emellan. Märkligt att bedömningarna kan vara så olika, för man skall trots allt gå efter rasstandardbeskrivningen. Jag är väl ingen älskare av utställning, men Thai har gått bra i skogen och på prov, så då är det väl inte fyskam om han tar pris på utställningen också, för där tittas det även på hundens kroppsbyggnad, att den är rätt anpassad (vinklar). En annan sak som jag har reagerad på är att det finns dom som ställer hunden hur många ggr. som helst tills dom har fått den sista CERT:et. En hund som har gått 20 utställningar och har fått 15 Very Good och 5 Exellent med CERT, kanske inte är så snygg ändå…Som jag skrev, märkligt att det kan skilja så mkt ibland. Thai fick Exellent och CERT igår och blev 2:a bästa hane. Domaren tyckte han var för hög. Han mäte Thai till 50cm. Denna domaren är den första som har mätt han till det, så där ser man =) Ha en bra dag! Stalo tycker jag är hur snygg som helst. Han ser ut att må riktigt gött ♥

    • Hej Miranda!

      Thai är verkigen en snygg finskspetshanne! Jag tycker i överlag att de hundar som är riktigt fina går bra på de flesta utställningar, men visst dömer domarna olika ibland. Grattis till framgången på utställningen 🙂 Ha det bra du också!

  3. Var själv på tre utställningar under loppet av ett år och jämthundstiken fick excellens ck andra gången very good och sista gången sufflient så inga mer utställningar för mig.

  4. Det var länge sen jag gav upp att ställa ut hundar hur ska jag kunna lita på en domares bedömning då en annan kan säga en helt annan sak. Nä, hunden har jag nu som familjemedlem och jaktkompis. Har inget behov att springa runt som ett fån i en ring.

    • Jag ycker att det är viktigt att ställa ut sin hund åtminstone en gång, för det är ju ändå en hänvisning på hur hunden ser ut exteriört med vinlklar osv. Klart att det känns knepigt då man får olika så bedömningar, men jag tror det är oundvikligt att domaren sätter en personlig prägel på hur han/hon tycker att en hund ska se ut. Sen som jag skrev i inlägget också kan ju hunden variera, en gång kanske den lossat hår, andra gången vill den inte visa upp sig bra osv. Jag tror ingen tycker att någon som visar upp hunden i ringen är ett ”fån”. Men hur än hunden bedöms på utställning så är det ändå ju ändå det jaktliga och hur den fungerar hemma som är det viktiga, det håller jag med om. Har man en duktig jakthund och en trevlig familjehund kan man vara nöjd hur den än ser ut 🙂

  5. Stalo är jättesnygg. Du har ju visat flera bilder på honom. Jag har gått på en hel del utställningar och det är som ett lotteri. Man kan få olika bedömningar. Jag har fått både 1, 2 och 3e pris på samma hund. Nu är det jakten som jag sysslar med men en och annan utställning blir det ju.
    Skall han bli en avelshund så kan ju vara viktigt för en del valpköpare att han är dubbelchampion men de flesta jägare vill ju ha bra jaktmeriter.

Kommentarer

