Klara fakta

Klara är lite mer än 14 månader gammal nu. Hon går för fullt och hittar på allt möjligt bus. Jag kan verkligen tycka att det var lättsamt när jag lade ner henne på en filt på golvet och hon låg still där och sprattlade. Nu är det full fart och det gäller att ha ögon i nacken. Eftersom det är många i våra familjer som läser bloggen bjuder jag på några ”Klara fakta”:

-Klara har 16 st tänder som hon gärna använder när hon vill busa. Aj, säger jag bara.
-Älskar gröna ärtor, majs, köttbullar, banan och hjortrongröt med russin.
-Klara älskar mat i överhuvudtaget. Helst vill hon äta själv och slänger dessutom gärna ner den på golvet och skrattar när katten eller någon av hundarna äter upp det. Tack och lov för Vilda som äter de flesta grönsaker!
-Hennes absoluta favoritsysselsättning är att läsa. Hon sitter gärna i sin gröna lilla fåtölj och bläddrar i böcker. Lika gärna som hon sitter i någons knä och lyssnar och pekar.
-Hon tycker det är hejdlöst roligt när vi leker tafatt. Men det kan vara ganska arbetsamt om hon vill leka just det när jag ska klä på henne…
-Hon älskar verkligen musik och att dansa. Tur att ingen ser hur vi kan stoja och härja när vi är ensamma.
-En annan sak som är fantastiskt roligt är att slita ut allt ur precis alla lådor och skåp hon kommer åt.
-Vaknar oftast 1 gång per natt. Men det händer allt oftare att hon sover hela nätter. Eget rum fick hon när hon var 6 månader, men nu har hon upptäckt hur mysigt det är att sova mellan mamma och pappa.
-Pratar mycket och har mycket ljud och grimaser för sig. Rent ordmässigt är det mest ”mamma” hon säger. Hennes första ord var dock ”ba-ba”. Nils hade övat med henne en hel dag!
-Numera blir jag ofta häpen över hur mycket Klara förstår. Ber jag henne hämta något så gör hon det, när jag säger mage drar hon upp tröjan och pekar, hon gör ivriga gester och rörelser när vi sjunger ”imse vimse spindel” och när jag säger nej hejdar hon sig och slutar för att testa igen, frågar jag om vi ska gå ut går hon till dörren och hämtar skorna.
-Klara är väldigt social och tycker mycket om andra barn och människor. Hon är så glad i andra barn att hon skriker rätt ut när hon får se dem. Lika glad som när hon ser katten (som fortfarande är livrädd för henne) och hundarna.
-Det enda hon är rädd för är tvättmaskinen. Hur det kan komma sig har jag ingen aning om. Men den är döläskig tycker hon.

3 thoughts on “Klara fakta

Kommentarer

