Grisdagen

Nu har vi hämtat hem sommarens grisar. Hela familjen var engagerad och när allt var klart firade vi med knytmiddag tillsammans. Grisarna är inga små kultingar direkt utan riktigt stora! Det gick bra allting men det är alltid lite trix innan de lärt sig gå in i grishuset. Det är så synd om dem då de ligger ute och fryser. Nu har vi dragit ut spån och halm i kätten strax utanför grishuset, så de kan bädda ner sig där. Förhoppningsvis lär de sig snart var de ska söka skydd.
    Det är alltid kul med lite mer djur på gården. Själv har jag drömmar om både hästar, höns, får och getter och varför inte en fjällko! Men Nils brukar se på mig med fasa i blicken så fort jag nämner något om det. Jag hade gärna haft höns i sommar men som det är nu har vi för mycket annat vi måste fokusera på, det får bli nästa år istället. Jag tänker mycket på Klara också, jag vill att hon ska få växa upp med lite djur omkring sig. Djur är rena terapin för barn, och vuxna med för den delen!

Här ser man var den gamla hagen slutade. Nog är grisar riktiga jordfräsare alltid. Förstår att vildsvinen kan ställa till med problem söderöver.


Klara och gudfar Svenne fixar stängslet.


Det var spännande när grisarna skulle in i hagen.


De ville inte ut ur transporten frivilligt direkt.

Men tillsist var de på plats och började böka. I början har vi dem i kätten så de vänjer sig vid att vara ute och att gå in i grishuset, sen öppnar vi så de får gå ut i den stora hagen.

6 thoughts on “Grisdagen

  1. Det är mysigt med gårdsdjur. Vi har haft får och kalkoner varje sommar. Höns har vi året om. Iår har vi bestämt oss för att hoppa över får och kalkoner, då vi har nog att göra då det gäller renovering. Jag har alltid velat ha en skogshäst och lära mig att hugga timmer och använda timmerdoningar på den, men det blir nog då jag är pensionär. Nu är det en ny hund som skall skogstränas åt hösten och jagas in nästa höst…och det lockar mera 😉

    Fina bilder ♥ Ha en fin dag, kram Miranda

  2. Artige bilder. Holder med deg i at dyr er god terapi for både barn og voksne. Dessuten syns jeg det er fint at ungene får lært seg hvor maten kommer fra. Det er alt for mange barn og også voksne, som bor i storbyene, som tror kjøttet er laget på fabrikken!

  3. Fick igår reda på att vi kommer få hem en gråhundsvalp om tre veckor. Min pappa ämnar att använda hunden till jakt och han har sagt att han vill ta ansvar för den. Sedan tidigare erfarenheter vet jag emellertid att det kommer bli jag som får dra det tyngsta lasset, eftersom jag just är ledig och hemma.

    Vi har haft jakthundar sedan jag var liten, dock inte särskilt lydiga eller väluppfostrade. Nu när det kommer en ny valp är jag gammal nog att själv försöka ta itu med uppfostran och valpkurser osv. (Vilket långt inlägg det blir nu, förlåt på förhand!)

    Något som jag i synnerhet längtar efter, är en hund som kan gå utan koppel och bara jaga på kommando. I och med att du har lång erfarenhet av jakthundar undrar jag därför om du har några viktiga tips för uppfostran för att nå detta mål, eller andra viktiga aspekter?

    Tacksam för svar!

Kommentarer

