Älgörtsdricka


Älgört

Nu har jag gjort en laddning älgörtsdricka. Älgörten har precis börjat blomma så det är rätt tid att göra det nu. Många säger att smaken påminner om fläderblomssaft. Älgörten växer ofta på fuktig ängs- eller skogsmark. Blommorna och även bladen har en mild honungsliknande mjuk och aromatisk doft. Älgört innehåller salicsyreföreningar som har både smärtstillande, inflammationshämmande och urindrivande egenskaper. Torkade blad på älgört kan användas som örtte. Jag använde mig av receptet nedan, förutom att jag gjorde en dubbelsats.

Recept på älgörtsdricka
80 – 100 blomklasar.
2 lime och 2 citroner i skivor
4 liter vatten
500 g rörsocker
2,5 kg strösocker
60 gram citronsyra

Rensa bort blad och stjälkar (jag brukar blocka rensat redan i skogen, bara att dra av blommorna med handen/näven). Skölj blommorna och lägg dem och citronerna i en stor behållare (gryta eller plastspann) med lock. Koka upp vattnet i en annan gryta. Blanda i sockret och citronsyran i vattnet och låt det koka upp igen. Slå den heta lagen över blommorna och citronerna, sätt på locket och låt stå svalt i 4 -5 dygn. Sila sedan av blommorna och häll upp saften på flaska. Om du använder plastflaskor så kan du frysa saften. Cirka 1 del saft till 3 – 4 delar vatten. Jättegod törstsläckare!

10 thoughts on “Älgörtsdricka

  1. Jag gör ett projektarbete om huvudvärk, är det okej om jag använder dina fina bilder och receptet till mitt arbete? 🙂

  2. Drack älgörtssaft för första gången i mitt liv igår och blev nyfiken på hur man går tillväga för att göra sådan. Kanske ett projekt för mig nästa sommar? Sparar ditt recept, ifall jag hittar älgört på Södermalm vill säga 🙂

  3. Jätteroligt att du lagt ut recept på Älgörtsdricka! 🙂 Jag jobbar på ett fjällhotell och här växer det jättemycket älgört. Tänkte prova göra lite egen saft och se vad gästerna tycker om det. Enligt mig själv är det den godaste saften en varm sommardag 🙂

  4. Älgörten är underbart god och kan användas både till en god lag för inlagd sill och som brännvinskrydda!

Kommentarer

