Vardagslyx

Nu äntligen har jordgubbarna börjat mogna i mitt lilla jordgubbsland. Hörde någonstans att årets jordgubbsskörd är ungefär 2 veckor försenad på grund av det dåliga vädret. Men tar det sig nu, varje morgon mumsar jag och Klara så att vi nästan får ont i magen och idag plockade vi in en hel skål som vi delade på till fikat. Klara har lärt sig var det finns godsaker att hämta när vi är ute och det är inte lätt att få henne därifrån alla gånger! Jag har två olika sorters jordgubbar, har ingen aning om vad de heter. Plantorna jag satte för två år sedan kommer både från farmors och farbror Nisses land och de är nog av en gammal norrlandshärdig sort

Både Klara och vår katt Lillstrumpa fastnar i nätet emellanåt. Nätet är nödvändigt för annars rensar fåglarna rent på nolltid.

Det är verkligen lyx med ett eget jordgubbsland och att få hämta in rädisor, sallad, spenat, dill, persilja och en massa annat gott från sålådorna! Jag klipper ned allteftersom och fryser in, perfekt att hitta i frysen på vintern när man lagar mat!

Stjärnflockan blommar för fullt nu. Jag tycker den är så fin. Den går utmärkt att använda som eternell så jag har tagit in en bukett.

Massor av sallad.

Imorgon är några av dessa tillräckligt mogna!

8 thoughts on “Vardagslyx

  1. Inte mycket spanska skogssniglar där du bor….. Vår skörd har fullständigt havererat. Inte ett salladsblad har vi fått in, allt har slukats av bruna slemmiga små glupska monster. Faktiskt så illa att vi börjat fundera på att ta till nematoder….

  2. Våra gubbar är kartiga än :-/ Såg mogna blåbär idag, så det blir blåbärsplock i veckan ♥ Tack för dom fina ord på min sida ♥ Kram o fin söndag till Er!

  3. Vilka härliga bär och grönsaker! Jag förstår att du är glad över dem. Här i vår skogsglänta växer så dåligt. Vill jag äta mig mätt får jag göra det på kirskål. Stjärnflockan trivs här också eftersom den är av samma släkte som kirskålen. De enda bär jag väntar på är de på Aroniabusken. Ett år åt björktrastarna upp vartenda bär så vi hade de tjockaste fåglarna i byn.

  4. Vad gott det ser ut. Har också jordgubbar som kommit nu lite senare än vanligt. Och förra året hade jag även sallad, rädisor, morötter och sånt. Kom liksom aldrig för mig att sätta nya i våras så jag har varit utan nu i sommar, vilket jag saknar – extra mycket när jag ser dina frestande bilder. =)

  5. Oj, jag fick sån lust å bara tvär bränna hem å få en Klara-Kram å se på kines’n, å sen hem igen!
    Tur det är inte långt bort till älgjakten!
    Var för övrigt å sköt igår, å till sist satt dom allihop där dom skulle! Känns skönt att det börja närma sig, även om jag kommer sakna mitt stora stöd i skogen!
    Men vet du syrran, jag kommer vara glad om du alltid har telefonen med för råd och stöd samtal 🙂
    Kramis!

Kommentarer

