I blåbärsskogen

Gravid i niondemånaden till trots, när det finns så mycket blåbär i skogen måste jag bara försöka plocka det jag kan. När jag promenerar med barnvagnen har jag min lilla 1-liters hink med och den fyller jag nästan varje gång. Klara är med i blåbärsskogen hon också, men hon är lite väl förtjust i att nalla från min hink tycker jag. Idag var jag, Klara och hennes farmor ut på blåbärsplock och fick ihop några liter. Klara tycker mycket om blåbär. Faktum är att hon äter så mycket jordgubbar i landet och blåbär i skogen att jag knappt förstår hur hennes mage orkar med.
Nils var ut en sväng på fågeljaktspremiären med Dajna men de hittade ingen fågel trots att hon sökte bra. Det är inte särskilt bra med fågel här i år. Det är dåligt med sork varvid rovfåglar och andra rovdjur tar mycket skogsfågel och den kalla våren bjöd inte på bra förutsättningar för kyckligarna. I sommar har jag aldrig hört någon säga att de sett en tjäderhöna med fler än två kycklingar så föryngringen verkar liten.


2 thoughts on “I blåbärsskogen

  1. Det är mycket dåligt med skogsfågel iår. Var ut i helgen på en jaktresa för att jaga men såg inga kullar av Tjäder, enstaka hönor. Endast en Järpkull. Så detta är är mycket mycket dåligt.

Kommentarer

