Blåbärsfrukost


Häromdagen gjorde jag blåbärsgröt till frukost. Det är faktiskt riktigt gott och Klara älskar det. Gröt äter vi i princip varje morgon och jag försöker variera med lite av varje. Jag har alltid tyckt om gröt och välling och äter det gärna fortfarande.
Vi har sölat med blåbär denna höst så vart och vartannat klädesplagg nästan är förstört. Någon som har tips på hur man får bort blåbärsfläckar? Numera låter jag lillan äta blåbär utan kläder på, åtminstone när det gäller morgonmålet.

Blåbärsgröt ca. 4 portioner
5 dl vatten
5 dl blåbär
4 msk honung
3 dl rågmjöl eller grahamsmjöl

Koka upp vatten, blåbär och honung. Vispa ner mjölet under kokning. Låt koka 5-10 minuter. Servera med mjölk (och jag brukar ringla lite extra honung över). Klart att avnjuta!

7 thoughts on “Blåbärsfrukost

  1. Vanligt YES brukar funka på de mesta. Om du tar och gnuga in YES på kläderna å sedan in i maskin brukar försvinna. Ska helst göras direkt man fått på kläderna. Jag ha fått bort blåbär och även andra fläckar med YES.

  2. Flytande galltvål är suveränt! Helst ska blåbärsfläckarna inte ha torkat in flera dagar, men om man tvättar plaggen samma dag brukar det fungera finfint! Finns att köpa på bl.a. Jordklok.se. En liter kostar en hundring, men det är drygt och för vår familj på fyra personer (två barn i förskoleålder) går det åt 2-3 flaskor om året. Dessutom är det snällt mot huden så man slipper hudirritation vid användning. 🙂

Kommentarer

