Så var jag där igen…

24/9 2012 kl. 00.30 kom lillasyster till världen. 50cm och 3590g rent guld!

Så var jag där igen. I den där otroliga dimman och lyckoruset. Tårarna trillar hela tiden och det är helt omöjligt att sova trots att jag faktiskt skulle behöva det. Men det är som om jag har hur mycket energi som helst fastän jag troligtvis ser ut som om jag varit med om sju svåra år. Det är otroligt hur väl jag känner av vad som händer i kroppen. Rent fysiologisk är jag ju faktiskt hög på endorfiner just nu. Hormonomställningen efter en graviditet är omtumlande att uppleva. Bröst som spränger och tankar som flyger. Allting gick i alla fall väldigt bra. Förlossningen var över förväntan och det var verkligen en positiv upplevelse denna gång.

När jag låg där på bb och tittade på min nyfödda så kände jag bara att det är så stort att det nästan är övermäktigt. Att få äran att bli förälder är verkligen det största man kan uppleva. Det bara är så. Allting annat blir så litet i jämförelse. Klaras reaktion när hon fick se lillasyster var helt fantastisk, hon ville genast titta på den lilla och gjorde stora ögon. Försiktigt strök hon henne över kinden och här hemma vill hon visa lillsyster allt och krama henne. Men med viss risk eftersom Klara ibland kan vara på tok för ivrig och hastig. Det är en stor omställning för henne också.

Nu är vi i alla fall hemma och det känns fantastiskt skönt. Tårtkalas med närmaste familjen har vi haft och många fina presenter och gratulationer. Tänk, nu har jag två dyrgripar och kan knappt förstå hur lycklig jag är. Säkert kommer det att periodvis vara kämpigt med två små men jag hämtar inspiration och tips från andra föräldrar och jag tog till mig ett par ord en kvinna sa till mig: -En av de finaste gåvor du kan ge ditt barn, om du kan och vill, är ett syskon. Och jag vet ju hur otroligt mycket mina systrar betyder för mig!

24 thoughts on “Så var jag där igen…

  1. Grattis!
    Att gå från tre till fyra innebär också förändringar, om än inte lika stora som att gå från två till tre!

    Jag hoppas att dina töser kommer att få stor glädje av varandra, chansen är stor med tanke på att det är så liten åldersskillnad mellan dem!

  2. Lycka till med ännu ett livsäventyr och ett av de största projekt man kan ge sig på. Det talas mycket om att göra saker och förverkliga drömmar, men få tänker på hur stort det är med varje litet barn som föds. Den lycka du känner delar en annan kvinna någonstans långt bort i världen även om förutsättningarna är olika. Jag önskar att alla barn i världen var lika älskade och välkomnade. Allt gott! Kram, Carina

    • Tack Carina! Ja, ibland önskar man att fler borde stanna upp och tänka efter vilka mirakel alla barn är och de är verkligen det största äventyret, på alla sätt. Barnen är det värdefullaste vi har, oavsett i vilket land de bor i och det borde vara en rättighet att födas till världen önskad och välkomnad. Kram!

  3. Stort Grattis till Storasyster Klara och familjen! Alla har inte den lycka att kunna ge barnet ett syskon och några får dubbel lycka att få ge två syskon med detsamma till sitt barn. Beundrar verkligen Mona, http://monaitrasklandet.wordpress.com/ , som skall ha tvillingar inom kort och också har en liten pojk med mycket spring i bena precis som Er i Klara och fyra jakthundar! Jag beundrar Er! Lycka till och varma lyckoönskningar till flickebarnet ♥

    • Tack Miranda! Ja, varje barn är en gåva och inget man kan ta för givet här i livet. Beundrar också Mona, kvinnor är fantastiska 🙂 Hoppas det gått bra i helgen!

  4. Ett varmt och innerligt grattis! ❤ Har haft fullt upp med jakt, jobb och sjuka barn, så jag har varit en dålig bloggläsare på sistone… Men hit kommer jag iaf någon gång då och då, då jag gillar det du skriver och de fina bilder du/ni delar med er av. Här har Bus gjort illa sig (en spricka i ett ben i tassen) och det blev till att sitta på pass en del (men även där springer ju älg så det blev iaf en ko), men nu är han kry igen och jag ser fram emot oktoberjakten, samt att vi får ytterligare en hund i december. Även min lilla tjej på snart fem år har prövat på sann jaktlycka, då hon "sköt" (hade sin låtsasbössa med sig) en älgkalv tillsammans med sin pappa på endast 15 m. Härligt att se att natur/jaktintresset verkar gå vidare i generationerna 😀
    Njut nu av er utökade familj, allt gott till er!

Kommentarer

