Jaktrapport

Nu i höst när det blir lite jakt för min del har jag sagt till Nils att han får lov att använda kameran dessto mer när han är ute så jag får några bilder på skog, jakt och hundar att att lägga ut här på bloggen. Nils har som sagt hoppat in en sväng i mitt jaktlag och han jagar dessutom som ordinarie hundförare i två andra jaktlag. Hittills har det gått bra, sju älgar har det blivit för bössan hans. Stalo går som en klocka och skäller älg vid varje släpp och har presterat flera fina ståndskall. Men allra mest är jag nöjd över Vilda som nu löpt färdigt. Hon gjorde en riktigt fin prestation med en ensammen älgko. Hon förföljde först över två kilometer och sedan blev det fast stånd och efter ungefär en och en halvtimmes skällning lyckades Nils fälla älgen. Vilda gjorde ett par fina älgjobb redan förra hösten, men att hon skulle prestera så bra redan på första släppet nu i höst hade jag inte vågat hoppas på! Här kommer i alla fall några bilder som Nils tagit med kameran.

Vilda gör skäl för sitt namn och rycker hår

Sen vilar hon välförtjänt ut brevid sitt byte


Dessa två fina tjurar har mina farbröder Svenne och Mats-Uno skjutit. Det har gått riktigt bra för ”mitt” lag i hittills i höst.

Stalo. Jag tycker nog att Nils kunnat ta fler bilder på honom men han förklarade det lite ironiskt med att : Ja men jag kan ju inte ta kort då han skäller älg mest hela tiden. Nils jagar nog hellre med bössan än kameran antar jag.


Välbesökt saltsten

 Utrustning. Nils använder en jaktryggsäck från Bergans. Den är jag lite avundsjuk på…men jag avundas inte all packning han stoppar i den. Den är blytung!

Vacker vy. Frost i markerna.

Vilda med en pinntjur hon förföljde. Den hann skjutas av en passare innan hon kom ikapp. Hon skällde först på ko och kalv men när de skenade ur marken kom hon tillbaka och letade reda på denna istället.

6 thoughts on “Jaktrapport

    • Ser framemot att träffa er oxå. Har en liten present hemma åt den lilla. Ska försöka komma förbi och hälsa på någon dag men mycket att göra när ja börja läsa

  1. Grattis till ert jaktlag!! Nils är ju duktig med kameran med. Stort grattis till Stalo och Vilda som verkar vara kanonhundar.
    Imorgon skall vi ut på rådjursjaktpremiären med taxarna. Inte kan man jobba då. Vi är även lediga tisdag för ytteligare en dag till. Sedan är det hundförbud på marken inför älgjakten som börjar 8 okt hos oss

    • Tack Majsan! Ja, han blir bättre och bättre 🙂 Önskar dig god jaktlycka med taxarna imorgon och även på den kommande älgjakten! Ser fram emot att se dina fina bilder på din blogg från jakterna!

  2. Fina bilder av Nils och roligt att det har gått bra för hundarna! Tack för att du höll tummarna, för det gick ju riktigt bra 😉 Det kan du läsa på min sida! Nu skall jag krypa i säng efter en lång helg och lång bilfärd hem =) Kram!

Kommentarer

