Fynd!

Någon gång ibland slinker jag in på biblioteket. Jag har alltid gillat bibliotek men dock inte lika mycket som min äldre syster som till och med rymde till stadsbiblioteket i Umeå då vi var små och var på besök i stan.
På biblioteket i Vilhelmina har de en riktig fyndhörna där de säljer ut böcker för så gott som ingenting och det är bland annat den hyllan som lockar och drar. Jag har nog lite mani på böcker, inte för att jag hinner läsa så mycket just nu (annat än Nicke Nyfiken -tusen gånger om) men bara vetskapen att jag har dem väntades på mig i bokhyllan gör mig på bra humör. Just denna gång hittade jag flera böcker i Lilla Vargen serien av Stig Ericsson. Jag älskade dem när jag var liten och jag ser fram emot den dag då jag kan läsa dem för mina egna små.

Sist jag var in på biblioteket och skulle betala mina fynd berättade bibliotekarien att de hade bokbytardagar och pekade på ett långt bord som var fullt med böcker. Jag sa väl lite tafatt att jag inte hade några böcker med mig att byta in. Men hon talade om att det var inga problem för folk lämnar oftast in fler än de tar så det blir alltid en massa böcker kvar. De var bara glada för att bli av med så många som möjligt. Det var fritt fram att ta för sig! Det skulle hon nog inte ha sagt till mig om hon vetat hur galen i böcker jag är. Jag nöjde mig med tre stycken för jag kände att fler kunde jag ju inte ta. Men jag har letat fram några böcker som jag ska lämna in nästa gång det är bokbytardagar, för att lätta mitt samvete.

En sida som jag besöker ganska flitigt är bokborsen.se. Där kan man fynda alla möjliga böcker, nya som begagnade! Sist köpte jag en fjällflora (den ni ser på bilden) och en roman som jag letat länge efter.

2 thoughts on “Fynd!

  1. Jag tycker det är mycket lättare att gallra i bokhyllorna på jobbet än i min egen. Synd att jag inte visste att du gillade Lilla Vargen för jag har gallrat allihop på biblioteken. Det behövdes för att ge plats för nya lättlästa ungdomsböcker. Det vore intressant att veta om du gillar dem nu också när du läser om dem. Jag saknar en fantastisk bok som jag ska köpa begagnad någon gång som går att läsa om och om igen, med japansk lyrik som känns lika aktuell idag som för tusen år sedan.

  2. Jag håller helt med dig, både om bibliotek och bokbörsen, mitt lilla problem är dock att jag måste äga böcker, speciellt om de är bra så mina bokhyllor börjar vara ganska välfyllda 🙂

Kommentarer

