Mona Eriksson

Mona och Wilda jagarNamn: Mona Eriksson
Bor: Tjärnliden (Norsjö kommun)
Familj: Man, tre pojkar och tre jakthundar.
Sysselsättning: Mammaledig just nu men jobbar annars på ett grusåkeri med administration och kör även lastbil och traktor ibland.

Hur skulle du beskriva dig själv?
Jag är lugn, glad och en social enstöring 🙂

När och varför började du jaga?
Jag tog jägarexamen och började jaga själv när jag var 18 år. Innan dess var jag många timmar i skogen med min pappa och jag höll dessutom på med tävlingsskytte när jag var yngre. Jaga var som inte någoting jag funderade över om jag skulle göra eller inte göra, det var ett självklart val. Det var spännande, fascinerande och alldeles underbart att vara i skog och mark och fokus låg just då på älgjakt vilket var det min pappa höll på med och dessutom hade vi älghundar hemma.

Kan du förklara varför jakt är så fängslande?
Skogen har en otrolig dragningskraft på mig, det är alltid lika fantastiskt och fascinerande att bara vara där. Jag gillar även att skjuta (inte bara på djur) och en lyckad jaktdag innebär inte alltid att något djur måste dö men det är klart att det ger ett visst adrenalinpåslag J Jag äter också nästan uteslutande viltkött förutom en korvbit då och då J Jakten för mig idag är dock allra mest för att se och uppleva våra hundar göra det de är gjorda för!

Vad/vilka är din favoritjakt respektive drömjakt?
Favoritjakt är jakt med trädskällare och drömjakt är en jaktresa till Afrika!

Vad har du i vapengarderoben?
Jag har en kombi (Antonio Zoli), en rysk sida-sida (Bajkal), en 6 PPC till toppfågeljakten, en 22:a samt en 222:a och snart en nygammal studsare.

Berätta om ditt bästa jaktminne (hittills).
Oj, det var svårt! Det finns så många! Starka minnen är alltid det första viltet av någon ny sort och det första viltet man får skjuta för unghunden. Men nu måste jag ju välja…hm…kanske när jag sköt min udda 14-taggare som det så fint heter. Detta var även den allra första älgen jag sköt och det är faktiskt lite extra adrenalin inblandat när det gäller högvilt. Det var ganska tidigt på älgjaktshösten och ganska tidigt på morgonen också. Jag satt på ett pass som bestod av några större stenar vid en gammal väg och med en stor färgsprakande myr som utsikt. Jag hade min lillebror Robin med mig som då var i 10-årsåldern, han satt på en ryggsäck bakom mig. Pappa som var hundförare hade ganska nyss släppt hunden och jag skulle precis ta en snus då jag sneglade efter  vägen och fick se en rätt stor tjur, kanske 100 meter ifrån mig, glida upp halvvägs från diket för att stanna upp och förmodligen vädra efter oss. Jag kastade snusdosan medan jag reste mig upp, siktade och sköt. Älgtjuren kastade genast tillbaka in i skogen, jag laddade om och försökte höra något förutom mina egna hjärtljud. Jag viskade sedan i radion att jag skjutit på en älgtjur och ganska snabbt sade passgrannen att han hört tjuren gå omkull i närheten av honom och att vår hund redan var där. Jag smög dit tillsammans med pappa hundförare och där låg tjuren, vilken lycka!

Vad tycker du det innebär att vara en bra jägare?
Att bara skjuta säkra skott, övningsskjuta så mycket som möjligt, sköta om vapnen, ta hand om viltet samt även ägna sig åt viltvård.

Hur upplever du att det är att vara kvinna och jägare?
När jag jagade i älgjaktlag var egentligen enda gången jag upplevde att det kunde vara lite negativt, flera skulle vara snälla genom att göra saker istället för mig vilket inte jag tyckte var nödvändigt och detta upplever jag även i mitt jobb ibland…Jag tycker för övrigt att det är förvånande lite kvinnliga jägare och vad är det egentligen för skillnad mellan att vara man eller kvinna och jägare?

Nämn tre saker som du inte skulle vilja vara utan i skogen.
Hundarna, bössan och kniven!

Läs mer om Mona och hennes jakter på hennes blogg och Träsklandets Kennel.

5 thoughts on “Mona Eriksson

Kommentarer

