Bearnaisesås

IMG_4014 I våras bestämde jag mig för att jag banne mig skulle kunna göra egen bearnaisesås.  Jag hade försökt tidigare för flera herrans år sedan men den skar sig så klart och det ser ju inte trevligt ut. I kokboken stod det att det inte var något för nybörjare i köket så jag lät det bero. Fast nu kände jag att jag banne mig inte är någon nybörjare.  Även om jag inte är någon gourmetkock direkt lagar jag ju mat varje dag. Det kan inte vara så svårt att göra en bearnaisesås! Sagt och gjort. Första satsen skar sig men andra gången gick det bra och numera gör jag egen sås utan bekymmer. Den är perfekt till all slags kött och när man gör den själv är den dessutom utan alla aromämnen och konserveringsmedel m.m. som finns i de färdiga såserna i handeln.

Här är receptet jag brukar använda mig av, oftast gör jag två satser på en gång:
Bearnaisesås ca 4 port
150g smör/margarin (helst äkta smör)
4 msk vatten
2 msk vitvinsvinäger
1 msk gul lök eller schalottenlök
3 vitpepparkorn
2-3 persiljestjälkar
3 äggulor
1/2 krm salt
1 tsk persilja
1 tsk dragon

Gör så här: Smält smöret och låt det svalna något. Koka upp lök vitpeppar och persiljestjälkar i vattnet och vinägern tills det återstår ca ½ dl vätska. Sila bort kryddorna och häll sedan tillbaka vätskan i kastrullen.  Ställ kastrullen i en större kastrull med sjudande vatten i (vattnet får ej koka) och vispa ner äggen. Vispa tills såsen är något krämig. Tillsätt smöret under kraftig vispning först droppvis sedan i en tunn stråle tills såsen har rätt konsistens. Smaksätt med finhackad persilja, dragon och ev. lite salt. Viktigt att tänka på är att såsen inte får bli för varm eftersom det då finns risk att den skär sig. Jag brukar hälla upp vattenbadet först av allt så jag inte behöver vänta på att ”vattenbadet” ska bli varmt nog. Det smidiga med bearnaisesås är också att den både kan serveras kall och varm och kan tacksamt göras i förväg om man ska bjuda på mat.

8 thoughts on “Bearnaisesås

  1. Hej! Jag gör också alltid egen beasås, ett tips är att använda olja istället för smör. Använder inte någon lök, men det kanske man får testa. Ha det!

  2. Gör oxå alltid egen ”bea”, ganska likvärdigt recept, men använder dragonvinäger istället för vitvinsvinäger, tycker det förhöjer smaken ytterliggare, det är värt att testa!
    Mvh/Anders

  3. Hej! Första gången jag är in på din fina blogg. Det här receptet på ”bärnäsen” kommer jag allt säkert att prova. Har hört att den ska vara så svår, därför har jag inte vågat prova förut. Men den här ser ju överkomlig ut.

Kommentarer

