Linda Svahn

Den ettåriga hunden Riga ska snart skolas in i älgjakten.

Namn: Linda Svahn
Bor: Hudiksvall och Ljusdal
Familj: mamma, pappa och våra två jakthundar
Sysselsättning: jakt, fotografering och dans. Har nyligen startat en blogg som ni hittar här.
Hur skulle du beskriva dig själv?
Glad, sprallig och framåt.

När och varför började du jaga?
När jag var cirka sex år så var det ett stort strömavbrott som varade många dagar så jag och min mor och far flyttade tillfälligt in hos en god vän till familjen och bodde där pga. dom i stan intill våran by hade fått tillbaka strömmen men inte vi. Men på en lördag så skulle min mamma fara och jobba och min far skulle åka hem till byn där vi bor och jaga och då fick jag en ”muta” om jag följde med pappa så fick jag se på bolibompa hos mina grannar den kvällen för dom hade elverk och jag följde med fars gubben men satt på pass med en granne.  Från nu till idag så har jag gått i min fars fotspår, jag går Naturbruksutbildning i Ljusdal med inriktning JAKT och är enda tjejen i den klassen och mitt jaktintresse stiger bara mer och mer, man är som fångad.

Kan du förklara varför jakt är så fängslande?
De som har fastnat för jakten tror jag tycker att det är avslappnande, spännande och roligt på samma gång. Nu när jag jagar själv så är jag helspänd även om jag sitter på pass eller är hundförare, lika fridfullt och roligt ändå.

Vad/vilka är din favoritjakt respektive drömjakt?
Älgjakt står mig närmast hjärta, älgjakt med löshund, I LOVE IT ! Vi har två gråhundar hemma, ena är åtta år och den ena cirka två år. Det har skjutits älg för bägge två.  Drömjakten är nog å få åka till USA eller något och skjuta en riktigt stor älgoxe på ståndskall för min ungtik.

Vad har du i vapengarderoben?
En hagelbössa ( Beretta, halv auto..) och en Howa M 1500 kaliber 308.

Berätta om ditt bästa jaktminne (hittills).
Visst var det roligt och skjuta sin första älg som jag gjorde för cirka ett år sedan men när dom sköt för Rigåsens Riga, ungtiken jag och min far har så värmde det i hjärta. Nu hoppas jag bara på en bättre höst nästa år, att hon blir lugnare , är lite het.

Vad tycker du det innebär att vara en bra jägare?
Att ha en god etik och tänka på sig själv, dina jaktkamrater och hundar om man jagar med de.

Hur upplever du att det är att vara kvinna och jägare?
Jag anser inte att det är någon skillnad men jag vill så gärna ha in mer tjejer i jaktkretsen, de saknas. Visst jag får ibland dagligen pikar om mitt skog- och jaktintresse pga jag är kvinna men jag har sluta  bry mig, jag och alla andra kvinnor klarar all jakt precis lika bra som alla män.

Nämn tre saker som du inte skulle vilja vara utan i skogen.
Hund, bössa och gps:en

2 thoughts on “Linda Svahn

Kommentarer

