Toppjakt

Igår hade vi barnvakt några timmar medan jag och Nils tog en tur på skogen. Det var otroligt härligt att komma ut efter den senaste tidens nästan extrema kyla. Ingen fågel blev det men vi hade en fin dag. Det var älgspår precis överallt och vi hade även turen att få se en stor lappuggla.

Det verkar för övrigt som det är ont om toppfågel iår, av de rapporter vi fått. Vissa har varit ute i en vecka i sträck utan att få se något.

P1030269

Först genom granskogen för att komma ner på myrarna. Det var fantastiskt fint skidföre.

P1030290

Vi åkte upp på en liten höjd när det var fika dags.

P1030292Nils skidor.

P1030289kop

En bild på mig. Det var ändå så pass kallt att det bet lite i kinderna, -14.P1030272

Det var lugnt på myrarna.

P1030308

Men vi såg vart det suttit fågel i alla fall.

P1030285

7 thoughts on “Toppjakt

  1. Fina bilder som vanligt. Har själv varit ut några gånger men har inte sett en enda fågel, men en hök har man sett och en Älgko med kalv. Men det är ju underbart att vara ut några timmar i skogen.

  2. Jag har haft bra med fågel. Många fina orrkullar och ett flertal tjädertuppar. Jag sköt en, men lämnade dom övriga för fortplantningen. Tur du som har en gubbe som följer dig på toppjakt, min har inget intresse i det, så jag får spendera mina toppjaktstimmar ensam. Efter det att jag skaffade mig en trädskällare, tycker jag att toppjakten är mindre intressant. Det är skönt med kvalitétstid. Håller med Älgflugornas Herre, det behöver inte alltid fällas ett vilt, det är lika underbart att få gå på skidorna och njuta av naturen (= Nej nu skall jag ut och vittja mårdfällorna! Ha en fin dag!

  3. Ja vi hade en jättefin dag och jag håller med om att det är inte alls nödvändigt att komma till skott för att det ska vara lyckat. Faktiskt hade vi pratat om att låta fågeln vara ifall vi såg någon, då det är så glest med dem. Det verkar skilja sig lokalt men här i trakterna kring Vilhelmina verkar det dålig i år. Jag håller med dig Miranda, vi skjuter också mycket hellre en fågel för spetsen än på toppjakten. Lycka till med mårdfällorna!

  4. Det är så sant att man hellre skjuter en fågel för sin finnspets en vid toppjakt. Det är ju glädjen hos hunden som skäller och sen får nosa o så på den fålda fågeln som är den stora behållningen av fågeljakten. Finns ju inget så vackert som när en Finne skäller fast en fågel 🙂

Kommentarer

