”Gojis”

Godis eller ”gojis” som Klara säger. Det är helt otroligt vad fort de små uppsnappar vad det är för något. Visst har Klara fått smaka någon gång men jag försöker undvika det och lördagsgodis får hon inte, hon är så liten ännu att hon inte saknar det heller. Å andra sidan äter hon dessto mer bullar och kakor eftersom jag kan inte neka henne om vi har främmande och de vuxna äter. Jag försökte med att ge henne frukt istället en gång men då blev hon inte bara ledsen utan riktigt sårad. Inte förstod hon varför vi vuxna fick kakor men inte hon!

Egentligen är det inte så konstigt att det lyser ur barnens ögon så fort det dukas fram något sött. När människan levde som jägare och samlare var det nästan uteslutande bär och frukter som var söta. Och bär och frukter är inte bara goda utan innehåller väldigt många vitaminer och mineraler som kroppen behöver, speciellt viktiga för små barn som växer. På sitt sätt är alltså kroppen förprogrammerad att tycka om det som är sött eftersom den tror att det är nyttigt. Men dagens godis innehåller mestadels socker, färg- och smakämnen samt gelatin. Inte nyttigt alls men farligt gott att unna sig ibland.

IMG_4209

Frukt äter vi massor av och bananer är helt klart favoriten. Men nu har bananerna fått konkurrens. Efter ett bra tips om lämpligt småbarnsgodis torkar vi nu äpplen i ugnen som Klara får mumsa på. De blir riktigt goda! Lingonen däremot åker ner i müslin.

4 thoughts on “”Gojis”

    • Hej Anna!

      Ja, det är jättegott med torkade lingon och blåbär i müslin. Jag vet inte exakt, brukar torka dem i ca. 45-50 grader i ca. 5-6 timmar. Du märker när de är färdiga!

  1. Vad gäller juicer så ska man också vara försiktig eftersom de ofta innehåller tillsatt socker och är baserade på en massa konstigheter. Färskpressad juice är en helt annan sak och jag kan ibland klara av att dricka färskpressad apelsinjuice, men jag måste då hälla i lite vatten så att den inte blir så stark. Kiviks äppelmusteri gör den bästa äppelmusten man kan få tag på här i Stockholm (i Kivikstrakterna kan man köpa av lokala producenter, deras must smakar bättre än Kiviks), och den är ren, men det är viktigt att bara dricka lite av den, inte för mycket. Om jag dricker mycket äppeljuice får jag ont i magen igen. Jag kan klara att dricka ett glas äppeljuice någon gång ibland, och då helst samtidigt som jag äter något annat.

Kommentarer

