Varför äta mindre kött?

Det finns åtskilligt av liknande filmer på youtube och de är otäcka. Men det är så det ser ut när det är massproduktion och billigast möjligast som gäller. Djuren blir en produkt utan känslor och eget värde. Vadå? Köttet i disken på affären är väl inte ett djur, säger barnet, det är ju bara kött! Det är lätt att bli arg och förbannad på de som behandlar djuren illa, men tänk på att om den vanliga gemene människan skulle kräva att djuren som köttet kommer ifrån behandlas bra skulle det säkerligen se annorlunda ut.

Denna film visar utländska jordbruk, slakterier och fabriker. Det finns så klart missförhållanden i svensk köttindustri också men vi har betydligt bättre djurskyddslagar. Men när du är utomlands på semester, äter du kött då? Så bojkotta utländsk kött, ät mer vegetariskt och köp ekologiskt svensk kött och varför inte viltkött. Och kom inte och säg att jägare är grymma om du samtidigt äter kött som du inte vet (eller bryr dig) var det kommer ifrån! Och jägare…istället för att håna vegetarianer med citat som ”vegetarian är ett annat ord för dålig jägare” m.m, hylla dem istället. För även om vissa av den militanta sorten kan vara rent människofientlig bidrar de åtminstone inte till sådant som det här.

13 thoughts on “Varför äta mindre kött?

  1. Hej Anna-Sara, jag hånar inte med den skylt jag har i hallen. Är ½ vegetarian själv med tanke på hur djur behandlas. Jag bestämde mig för inte så länge sedan att jag inte skulle köpa kött mera på affären…Skall jag vara ärlig, vill jag inte ens köpa det som garanterar att det är svensk kött, för jag litar inte på det heller. Norge har rätt politik. Dom har lagt hög skatt på kött som importeras och lågt på det som produceras i Norge, så att Norrmännen först och främst köper/äter det som är producerad i landet. Det skall gynna bönder i landet och på så sätt även tar avstånd från det som finns utanför landet. Tycker Sverige borde göra likt, men det är nog svårt då vi är med i EU…..

    • Hej Miranda jag vet inte vad du har för skylt i hallen jag syftade snarare på en statusuppdatering på facebook . Håller med i allt du skriver, Sverige är alldeles för lamt. Det borde inte få finnas billigt utländskt kött i butikerna och svenska bönder borde få vettigt betalt för sitt. Eu ställer till med mer än vad det ger anser jag.

  2. Tycker att du drar i växeln väl hårt när du lägger upp en film som uppmanar folk att bli veganer men är jägare själv. det d’är är skräckexempel men så där ser det inte ut i Sverige.

    • Nej, jag hoppas och tror att det inte ser ut så i Sverige. Sveriges bönder gör det fantastiskt bra och jag önskar ett de fick mer kredit och betalt för allt det jobb de gör. Men jag tycker att man som konsument har ett ansvar att tänka över vad man väljer att köpa. Att äta mindre kött är som sagt var inte bara bra endast ur djuretisk synpunkt utan också miljövänligare.

    • Hej Nyfiken på hur du vet att det inte ser ut så i Sverige? Finns bättre och sämre slakterier men indikationerna jag fått är inte positiva och jag skulle uppskatta att få höra om fler slakterier här i Sverige som är ”vänliga” Tack på förhand!

  3. Det är en fråga med många sidor. Jag valde aktivt bort de djurrättsorganisationer och miljöorganisationer jag var med i just på grund av snedvriden propaganda och faktafel. När jag jobbade inom jordbruk kunde jag stå för hur djuren behandlades och föddes upp. Det djurrättstidningarna skrev om mjölkproduktion, juverstorlek och likdelar på matbordet var inte min verklighet eller ens svensk verklighet. Det är inte heller tillåtet med varken antibiotika eller hormoner i köttet. Ett djur som behandlas bra och får en bra miljö blir friskare. För min del behöver det inte vara ekologiskt kött, men gärna viltkött eller svenskt kött. Men jag tror det är få av oss som frågar på restauranger både i Sverige och utomlands vad det är för kött. Huvudsaken är att vi själva tänker till, ser källkritiskt på filmklipp, artiklar, organisationer och därefter tar ställning till vad just vi vill äta och mår bra av.

    • Ja, det är en svår fråga och man kan endast få svar av sig själv om vad man anser är rätt och rimligt. Källkritisk ska man alltid vara oavsett vad det gäller. Jag har själv många gånger funderat på att gå med i tex. naturskyddsföreningen då jag anser att de i många fall gör ett bra jobb. Men det finns alldeles för många personer i dessa organisationer som anser att människor är mindre värda än djur och det tycker inte jag. Men för den delen anser jag inte att djur ska behöva plågas och lida för att vi ska få billigt kött.

      • Hej!
        Vad glad jag blir när jag läser att du tycker Naturskyddsföreningen gör ett bra jobb. Jag tycker absolut du ska gå med! Vi är många redan, 192 000 medlemmar, men du behövs också. Och jag känner inte igen mig i bilden av att vi tycker att människor är mindre värda är djur. Människan och naturen hänger ihop men vi har nog främst människan för ögonen när vi jobbar. Naturskyddsföreningen vilar på tre ben: att stärka naturkänslan, öka konsumentmakten och påverka politiska beslut. Människan är genomgående i fokus som du ser. Så kom med oss redan idag!
        hälsningar Louise Bjarke, presschef Naturskyddsföreningen

      • Hej Louise! Ja, jag tycker att ni gör ett jättebra jobb i många frågor men för mig som jägare finns det en stor hake. Nämligen er kamp för att stoppa vargjakten och er vargpolitik. En stor vargpopulation i Sverige skylle få katastrofala följder för jägare, samer och fäbodbrukare mfl. Dessa tillhör en stor kategori människor som är ute i naturen i väldigt stor utsträckning, de är kanske rent av de människor som är ute i skogen mest av alla. Dessa människor förbiser ni i er vargpolitik därför känner jag att jag inte vill gå med i er organistation. Jag varken kan eller vill vara med i en organisation som tycker att det är okej att en enda varg får kosta fyra miljoner kronor. Särskilt om jag då jämför med att ambulansen i Åsele drogs in för ett bespara 2 miljoner kronor (det är olika budgetar osv men i grund och botten tycker jag att det är fel att ett djur får kosta mer än ett människoliv). Människor på landsbygden får betala för att naturvänner från stan som vistas på ”landet” ett par dagar om året tycker att det vore exotiskt att få höra vargyl från sommarstugan. Som jägare är innebär en stor vargpopulation att älgjakten blir omöjlig. Dels blir det mycket färre älg = mindre ekologiskt kött och dels riskerar man att få sin hund vargdödad. Ingen jägare har lust till det. Därför kan jag inte se att ni sätter människan främst, det är istället vargen som står på en särskild piedestal.

        Vänliga hälsningar/Anna-Sara

  4. Jägare är grymma fega arselen som sitter på en stubbe och käkar korv i skogen och tycker det är kul att skjuta oskyldiga djur, Hur mycket du än försöker inbilla oss motsatsen. Annasara. Jägare är nöjes slaktare kom inte å påstå annat

  5. TACK ANNA-SARA!!!!! Det är människor som du som försöker leva naturligt och som TÄNKER som gör det värt att kämpa! Nu när jag läser nyhet på nyhet om felmärkt, smittat kött så blir jag mörkrädd att folk är förvånade.
    Många skickar liknande filmer till mig om slakt och djurplågeri för att jag ska se hur det går till?!? ”Hallå!!! Varför klaga och visa mig, tror ni inte jag vet??” Många vill inte sluta äta kött men klagar på priset och kvalité, säger som Carina ovan om djuren mår bra genom livet så är kvalitén bra och/men priset blir ett annat. Vet dock inte om jag tycker det är så mycket dyrare, närproducerat visst är det dyrt att få slakteri att ta sig tid för få djur men 65:- till 70:-/kg. för köttfärs och 165:-/kg styckningsdelar?? Dyrt? Kan inte människor tänka?? Vad vill de ha/Vad händer i världen? Hur kan vi förändra saker? Vad och hur kan jag förändra det jag vill???
    Jag personligen kommer inte sluta äta kött och jag sörjer varje djur som offras för att hamna på min tallrik men jag slösar inget. Jag är med dem hela vägen och de är trygga och lugna även när de vet att döden väntar dem denna dag därutanför. Allt ska tas tillvara och jag vill att de ska ha det bra genom hela livet, inte helt enkelt då byråkrati och avundsjuka m.m. styr i dagens samhälle. Men som sagt TACK anna-sara för att du väcker tankar!! All publicitet är bra där det kanske väcker tankar och som i framtiden kan ge djuren en bättre leverne och död.

    TACK!!!

    • Tack Kristina för din kommentar! Ja, det är just det jag vill -väcka tankar! I slutändan måste man göra som man själv anser är rätt men jag tycker inte man ska blunda för hur det kan gå till och vad man bidrar till om man väljer att handla billigt utländskt kött. Vi lever i ett samhälle idag där alltför mycket styrs av pengar. Saker som verkligen betyder något får alldeles för ofta komma i andra hand!

Kommentarer

