Semmeldagen

I söndags var vi på Semmeldag hemma i min hemby Nästansjö. I hela tjugo år har denna tradition med semmeldag funnits! Det firades med paltservering, tipsrunda och sedan, naturligtvis, semla och kaffe! Det var ett jättetrevligt arrangemang och det är duktiga kvinnor i Nästansjös vävförening som ordnade allt. Tack för det! Det ser härligt ut med alla vävstolar i lokalen och jag kan tänka mig att de har trivsamma kvällar i vävstugan. Jag tycker mycket om att väva själv men nu var det evigheter sedan, jag kommer nog knappt ihåg hur man bär sig ät när man trär väven. När barnen blir lite större hoppas jag att jag får mer tid att lära upp mig igen.

Dagen bjöd på fint väder och det var milt och härligt ute. Palten var god och mycket folk var det som kom. Det var riktigt kluriga och bra frågor på tipsrundan och jag kunde lugnt konstatera att jag inte hade en aning om att blodapelsiner blir röda eftersom de utsätts för kyla eller att ordet jeans kommer från namnet på staden Genua. Dagen var även extra trevlig för att min syster och hennes karl var hemma denna helg.

IMG_4317Välkomstskylten i byn med vyn. Själva loggan är ritad av en kvinna i byn och jag tycker den passar perfekt. Man riktigt ser ju Klippen och Björnberget som vakar i bakgrunden!

IMG_4301Klara tyckte om palten men allra mest gillade hon smöret och sirapen.

IMG_4315Sofie lyser upp som en liten sol så fort någon pratar med eller ser på henne.

IMG_4324Gissa på den ni! Trot eller ej med jag gissade faktiskt rätt denna. Men det var mer tur än faktisk kunskap.

IMG_4326Utsikt ner mot sjön.
IMG_4323Klara trivdes i pulkan och vi kunde lugnt konstatera att det inte är det enklaste att komma tillbaka i tid med småttingar i sällskapet.

IMG_4325Tipspromenadare och bybor.
IMG_4332Efter promenaden passade det alldeles utmärkt med en hemmagjord och väldigt god semla. I bakgrunden ser ni mitt glas med ”mjölk med kaffe”. Det är det närmaste jag kan komma kaffedrickande. Men gott var det!

4 thoughts on “Semmeldagen

  1. Å vilken fin blogg och vilka fantastiska bilder. Det var så roligt att ni kom på vår Semmeldag och va kul att få se den ur besökarens ögon.

Kommentarer

