Vanliga vardag

Nu börjar det äntligen kännas att det är vårvinter. Det är underbart att det fortfarande är ljust när klockan är fyra på eftermiddagen och att solen värmer i ansiktet. Efter alla långa mörka dagar känns verkligen i sinnet att ljuset har återvänt!

IMG_4374Fyra rävar har det blivit hittills i vinter. Här hänger de två senaste. En av dem ser väldigt konstig ut i pälsen. Den har endast grå underull på vissa partier på kroppen. Jag misstänker att den var eller har varit skabbangripen. Vad tror ni?

IMG_4379Lillstrumpa tittade nyfiket på. Men mest höll hon ögonen på Bitzi som får gå lös när vi är uteIMG_4384Jag och Klara passade på att dra in ett litet lass ved medan Sofie sov. Canadapulkan kan man använda till lite av varje!
IMG_4381

Bitzi mumsar på ett trafikdödat rådjur. Vi hade tänkt att ge det till hundarna men när jag högg med yxan för att ta loss en bog så pös det bara. Det var fullt med grönt maginnehåll insprängt i köttet. Det får hamna på rävåteln istället. Fast hundarna hade säkert bara tyckt att det givit en extra krydda, de är inte så noggräknade och deras magar tål det mesta.

4 thoughts on “Vanliga vardag

  1. Tror inte du skall ha räven kvar på gården med tanke på att Ni har hundar. Ser ut som skabb. Lättast är att kolla om det finns pytte pytte små koppar färgade ”baggar”. Dom brukar vara omöjliga att klämma ihjäl. Dom är så hårda i skalet. Det bästa Ni gör, är att elda upp den, snabbt som bara det! Misstänker man att det är skabb, så skall man ta det säkra, förre det osäker. Ser att du har bra eldtänne i Canadapulkan, så älda upp den, så att inte andra djur blir smittade! Ha en trevlig helg själv, du och din familj =)

    • Rävarna hänger så att inga hundar når dem. Jag har tittat men jag har inte hittat några kvalster, inte heller har den de där typiska krustorna som skabbrävarna brukar ha. Jag tycker mig ha läst någonstans att skabbdjuren dör i minusgrader, men säker kan man ju aldrig vara. Bäst att göra sig av med den, eldtänne har jag ju som sagt 🙂

      • Dom rävar som dör i minus har förloppet av angreppet gått mycket, mycket längre på, än den räven som du har på bilden, då är dom helt utan päls =( och fryser då ihjäl…Elda upp den, jag är ganska så säker på att det är skabb. Som jag skrev, ta det säkra, förre det osäker =) Ha en bra dag =)

Kommentarer

