Helgfrukost

IMG_4517
På helgerna när hela familjen äter frukost tillsammans brukar vi försöka lyxa till det. Idag blev det klappgröt och nybakta brödbullar. Jag och Klara kokade lingonsylt häromdagen och då passade det ju bra. Jag älskade klappgröt när jag var liten och det är roligt att nu få göra det till min egen dotter. Klappgröt är sådär härligt plufsig och precis lagom söt till mjölken!

Klappgröt (receptet finns i vilken kokbok som helst, men jag lägger ut det ändå)
5dl vatten
1dl mannagryn
1/2 tsk salt
1 1/2 dl lingonsylt

Koka upp vatten och salt. Tillsätt mannagryn under vispning. Låt koka ca. 5-6min. på svag värme. Tillsätt lingonsylten under kraftig vispning alt. häll gröten i en bunke och vispa med elvisp för att få den så där riktigt luftig. Servera med mjölk.

5 thoughts on “Helgfrukost

  1. Det har vi aldrig ätit, det ska testas! Jag försöker få i ettåriga sonen Nils vanlig havregryn istället för barngröt men det går väl sådär:)

    • Jag brukar blanda banan när jag kokar havregrynsgröt, då gillar Klara den som allra bäst. Men alla barn är ju olika som sagt, man får prova sig fram… 🙂

Kommentarer

