Poppis med loppis

När det är tråkigt väder, som i lördags när snön yrde omkring och himlen var blygrå, åker vi ibland på loppis. Jag tycker om att handla på second hand inte bara för att det är miljövänligare och billigare utan även för att man kan hitta så roliga saker och göra riktiga fynd.

IMG_4520Bland annat köpte jag dessa små grisar till Klara för femkronor styck och vi blev väldigt glada när vi hittade en barnkavel. Nu slipper vi ha dragkamp om min kavel när vi bakar! Den fina handbroderade duken kunde jag inte heller låta bli att köpa.

IMG_4521Dessa två tavlor ska jag rama om och sätta upp i barnrummet tror jag.

IMG_4523Böcker fyndar jag alltid när jag är på loppis. Jag ser fram emot att läsa Carl von Linné och även Hungerpesten av Linnea Fjällstedt som är en lokal författare.

IMG_4524Klara blev eld och lågor när vi fann denna. Hon älskar att leka med ryssdockan hos sin farmor och nu hittade vi en hon kan ha här hemma också. Toppen!

IMG_4525Dagens fynd var dock ett naturlexikon på 500 sidor, för bara trettiokronor! Här fanns verkligen allt om svensk natur. Denna sida visar svenska orkidèer. Ett sådant här lexikon kan jag sitta och bläddra i hur länge som helst.

4 thoughts on “Poppis med loppis

  1. Härligt med lite finlitteratur Karin Boye och annat! Hungerpesten läste jag i stugan. Jag har fler delar om du blir nyfiken. Det är tragiskt och fattigt så det går åt att varva med något mer upplyftande.

    • Jag har hört att den är tung att läsa med mycket sorg och elände. Får se om jag orkar läsa mer än en men Jag har länge känt att jag borde läsa Linnea Fjellstedt. Hon beskriver ju ändå hur livet kunde se ut här uppe förr.

Kommentarer

