Hamburgerpressen

IMG_4508
Nils fick denna hamburgerpress i present när han fyllde år. Tidigare har jag pressat hamburgare själv med en egen specialgrej men med denna blev det mycket enklare! Perfekt att göra en stor laddning och frysa in för att sedan ta fram att steka eller grilla. Jag brukar lägga bakplåtspapper underst i pressen, sedan dit med köttfärsen och sen bakplåtspapper igen innan jag pressar. Då fastnar ingenting och de blir lätta att ta loss. Sedan lägger jag hamburgarna på en plåt (det brukar bli flera lager burgare på samma plåt, med bakplåtspapper emellan) och styckfryser dem innan jag paketerar i lämpliga förpackningar.

Älghamburgare
100% älgfärs ca 1, 5 kg
3 msk grillkrydda
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar
1 gullök
1 ägg

Mixa ägg och lök. Tillsätt detta i färsen tillsammans med kryddorna. Blanda väl. Smaka gärna av så det inte är för lite eller för mycket salt. Ägget behövs att binda ihop färsen eftersom älgkött är så magert. Ett tips är att göra egen hamburgerdressing till, superenkelt.

Hamburgerdressing
2 dl creme fraiche
1 dl majonnäs
1/2 dl ketchup
1/2 dl chilisås
1 dl bostongurka
1 tsk senap
1 msk finhackad/riven lök (gul eller schalotten)
1/2 tsk paprikapulver

6 thoughts on “Hamburgerpressen

  1. Jag har en annan typ av press där man kan ställa storleken och det är ju helt klart bäst med hemmagjorda burgare! 🙂 Det finns även speciella hamburgerpapper att köpa till pressarna, mycket tunna och fina…man ska inte glömma något slags papper mellan då blir man olycklig när man ska rengöra pressen har jag lärt mig av egen erfarenhet 😉

Kommentarer

