Påskriset

För några dagar sedan roade sig jag och Klara med att göra påskris. Vi gick en
lämplig promenad och hämtade björkris och sen när vi kom hem målade vi ägg som
jag blåst ur. Jag brukar passa på att göra det någon gång då och då när jag
lagar mat eller bakar. Och varje gång jag blåser ut ägg konstaterar jag att man
får ta i så att det känns som om ögonen ska ploppa ur och man får ont i
kinderna. Precis som det gjorde när jag var liten och vi blåste ut ägg hos
farmor! Efter två krossade ägg gav Klara upp med målandet. Hennes nypor är alldeles för starka. Hon tyckte det var mycket roligare med fjädrarna. Nu väntar hon spänt
på påsktuppen för jag sa till henne att påsktuppen kommer om man har ett
påskris i huset.
IMG_4609Klara väntar på påsktuppen och jag väntar på att björkriset ska
börja slå ut. Jag längtar efter att få lukta på en litet grönt blad!

IMG_4610Det här ägget får symbolisera påsk för mig. Svarta björkgrenar mot en klarblå
himmel och vita fjäll.

2 thoughts on “Påskriset

Kommentarer

