Sjuklingar

På annandag påsk blev Klara riktigt sjuk. Och sen följde flera dagar med hög feber och besvärlig hosta. När aldrig febern gav med sig och hon fick sämre aptit och ork tog jag fram stetoskopet och lyssnade på hennes lungor. Det lät inte okej och det blev då dags för hennes första besök hos doktorn någonsin. Klara tyckte det var lite spännande trots att hon var så sjuk. Högersidig lunginflammation konstaterades av läkaren. Också jag och Sofie har blivit sjuka men inte lika illa som Klara, som nu tack och lov är mycket bättre. Idag bet hon mig ordentligt i rumpan och när jag halvt irriterad vände mig om flinade hon och sa: Kala lejon. Ett riktigt friskhetstecken med andra ord. Inte kunde jag bli arg då heller! Men konstant sömnbrist, feber, hosta, sprängande huvudvärk på grund av överfulla bihålor  och oro för barn och hundar är egentligen inget att klaga över. Det finns värre saker man kan drabbas av. Mycket värre saker.

Mitt i allt elände har också Dajna blivit ordentligt sjuk. Vi har varit till veterinären så klart men det är oklart vad hon drabbats av, någon form av invärtes infektion. Hon är röntgad och de kunde inte se något främmande föremål eller dylikt. Det vore heller inte likt henne att tugga i sig något för hon har alrig varit någon bitare. Men i vilket fall har hon mycket vita blodkroppar i blodet enligt proverna. Jag har blandat vätskeersättning som vi ger henne regelbundet och hon får även antibiotika. Men Dajna har varken blivit bättre eller sämre på flera dagar så idag var det dags för veterinären igen. Nu äter hon två olika sorters antibotika, får vi se om det hjälper. Det vore verkligen illa och ledsamt om hon skulle lämna oss…Vill helst låta bli att tänka på det. Dessutom är det en del andra tråkiga och ledsamma saker som hänt. Nu tycker jag verkligen på allvar att saker och ting ska vända till trevligare hållet igen. Det är tur att våren kommit med ljuset och att dagarna är soliga. Det gäller att åtminstone försöka se glädjen i vissa saker när så mycket annat känns tungt.


Dajna, lilla vännen.

8 thoughts on “Sjuklingar

  1. Hoppas ni blir friska o att Dajna repar sig.
    Sorterade lite gamla jakttidningar i helgen som skulle slängas….på en stod på första sidan Anna-Sara….tänkte det kan ju inte många heta.
    Det var från 2009 tror jag. Då hade jag ju inte hittat din fina blogg vid den tiden, trevlig läsning o fina bilder.
    Den tidningen blev inte slängd 🙂

    • Tack för era kommentarer! Dajna är fortfarande lika sjuk men vi kryar sakta på oss. Vad kul att du, Majsan, hittade just den artikeln, den gjordes efter att jag vunnit priset som ungdomsjägare. 🙂 Borde också sortera jakttidningar men Nils är livrädd att jag ska slänga några och vi har hundratals så det får vänta ett tag 🙂

  2. Hoppas det ordnar sig för Dajna! Även jag hade lunginflammation…Det verka va många som drabbades av det iår 😦 Hoppas piga får vara frisk nu! Ha en fin helg (vilka söta kattungar förresten =) )

  3. Hoppas det vänder för er och att ni piggnar på er allihop. Tråkigt att höra om Dajna, miste själv vår ena nobs genom en olycka i september 2012 – 2 veckor innan han skulle fylla 4 år.

Kommentarer

