Ordning och reda

Efter ett par timmar i tvättstugan ser det nu värre ut än någonsin. Eftersom jag bestämde mig för att rensa ordentligt och sortera, vika och stryka alltihop som finns där inne. Vinterkläderna ska städas undan och overaller, jackor, vantar, mössor och tjocksockar ligga strödda överallt. Jag hade Klara till hjälp en stund och ja, hon tyckte att det var ofantligt kul att stoppa alla halsdukar och sjalar i tvättmaskinen. De hon inte hade virat runt kroppen vill säga.
Det är annars något som jag faktiskt tycker om, att sortera och ställa iordning. Rensa skåp och lådor. Göra det prydligt och lätt överskådligt. Ibland får jag ett sådant där tok-il och står rensar i flera timmar. Men dessvärre är jag inte lika bra på att hålla ordningen (och inte min sambo heller) och Klara skapar kaos fortare än jag hinner blinka. Jag läste någonstans att städa när man har småbarn är som att skotta snö när det snöar. Och det är på pricken sant. Man får släppa en hel del på städ- och ordningssinnet när man har barn. För de måste ju få busa runt och det är inte lönt att gå och plocka varje sekund.

Ibland har jag lust att sätta lappar överallt på vad skåpet, lådan eller hyllan ska innehålla, till och med i kylskåpet. För hur svårt kan det vara att ställa mejerivaror på en hylla, burkar på en och grönsaker i lådan nederst? Och när det inte är jag som har tömt diskmaskinen. Då är alla grejer är på fel ställen! Men jag har insett att det inte är någon mening med att kommentera sådana petitesser. Det blir bara onödigt vardags gnat och tjat. Det är inte lönt att gnälla om en smutsig strumpa på golvet, det är enklare och kräver mindre energi att helt enkelt bara plocka upp den. I det långa loppet har det ju ingen betydelse.
Några gånger per år brukar jag och Nils skriva ner en punktlista på tio saker som vi tycker att den andre är bra på och vad vi tycker om hos varandra. Men så får vi också chansen att skriva ner fem punkter på vad vi tycker att den andre parten borde förbättra. Sen läser vi upp listorna för varandra och pratar igenom punkterna. Sist vi gjorde detta skrev Nils en så rolig grej på sin förbättra-lista till mig. Han hade nämligen lagt märke till att jag sällan drar ut jackärmarna på ytterjackan när jag hänger upp den i hallen. Han tyckte att jag borde bli bättre på det. När han tog upp det brast jag ut i gapskratt. Tänk att i över tio år har han stört sig på en sådan rätt löjlig grej och aldrig sagt något förrän nu! Jag blir full i skratt varje gång när jag hänger av mig jackan numera, för nu drar jag ut ärmarna minsann!

IMG_3086Efter tiden i tvättstugan har jag insett hur mycket jag längtar efter att få hänga tvätten ute. Men nu är det inte så länge kvar till dess!

4 thoughts on “Ordning och reda

  1. Vilken rolig läsning under uppsatsskrivandet. Det är de små sakerna som gör det. Jag känner igen det där med att kommentera eller inte kommentera. Jag brukar plocka upp, stänga igen, flytta, eller släcka utan kommentar. Själv hade jag däremot råkat lägga ett klädesplagg i fel tvättkorg (en för varje färg och temperatur) och det fick jag minsann höra. Det där med dina jackärmar var dock dagens härligaste. Ska bli spännande att se om man får läsa något annat roligt nästa gång ni har skrivit de där listorna.

    Ha en bra dag i ordningskaoset.

    • Vad kul att du tycker det Idamari! Ja, det är verkligen de små stunderna som gör förgyller 🙂 Ja du, de där listorna brukar bli riktigt roliga faktiskt!

      Ha en bra dag du också!

    • Då måste jag få fråga vad UGL är för något? Men ja, det är faktiskt riktigt kul att göra sådana listor. Fast ofta är det ju inte 🙂 Grattis till valparna!

Kommentarer

