Gravad älgrulle

IMG_5041Vi har kopplat bort tv:n denna sommar men då och då får Klara titta på film (när vi desperat längtar efter sovmorgon eller när jag ska få chans till att hinna laga mat). Jag tror jag har sett eller snarare hört på Barnen i Bullerbyn och Teletubbies så jag kan dem utantill. Men det finns en till film som hon envisas med att ofta vilja se. Nämligen Svensk älgjakt Del 3 av Thomas Ekberg och Mikael Jägare. Hon stoppar själv in filmen i dvd:n och konstaterar att hon vill se på älgarna och hundarna. I slutet av filmen finns ett recept på gravad älgrulle så jag skrev ner det och testade. Tyvärr hade jag inte alla ingredienser så jag knopade ihop en egen variant. I originalreceptet använde de en saltrulle av en vuxen älg men jag tänkte att jag skulle testa på en saltrulle av kalv istället. Och det var nog tur. Resultatet var riktigt gott men det var en aning segt. Nästa gång jag gravar älgkött tänker jag använda mig av en bit innanlår eller varför inte en kalvfilé. Det blir säkert ännu finare smörgåspålägg!

Gingravad älgrulle
1 st saltrulle av kalv
1/2 tsk vitpeppar
1/2 tsk svartpeppar
1 msk grovt salt
1 1/2 msk socker
4 cl gin
2 msk vatten
1 dl finhackad dill
– 3 dygn i kylskåp i dubbla fryspåsar. Vänd varje dag.

Receptet från filmen
Gingravad älgrulle
1 st saltrulle
2 krm rosmarin
3-4 krossade enbär
1 1/2 msk socker
1/2 tsk svartpeppar
6 cl gin
– 3 dygn i kylskåp i dubbla fryspåsar. Vänd varje dag.

IMG_5039

5 thoughts on “Gravad älgrulle

  1. Hej där uppe!! Kalasbra att få detta recept. Har ju fått flera saltrullar i tilldelningen men inte vetat vad som skall göras. Göra vanlig saltrulle har inte varit så intressant. Detta ska jag pröva.

Kommentarer

