Bara vi två

IMG_5242
Förra helgen hade vi barnvakt en kväll och natt. Vi hade tänkt att ta oss upp på fjället men det blir ju sällan som man tänkt sig. Vädret var uruselt och det var knappt om tid. Regn, blåst och endast ett par grader varmt. Vi beslöt oss för att istället lyxa med en trerättersmiddag på Kolgårdens Camping (hett tips om man vill äta ute i Vilhelmina) och sedan bastu och övernattning i en av svärföräldrarnas stugor nere vid sjön. Vid middagen kändes det väldigt knepigt. Att bara få äta i lugn och ro utan kladd, matning och ivriga, högljudda barn! Det är liksom både positivt och negativt. Man saknar det och saknar det inte. Ibland när Klara är trotsig, jobbig och allmänt busig och Sofie är trött och grinig känns det som om jag vill fly ut genom dörren. Samtidigt vet jag att jag kommer att sakna att kliva på leksaker som tjuter högt när man sömndrucken går upp för att byta blöja mitt i natten, att leka tittut och sjunga barnsånger eller att leta efter bortsprungna Findus och alla dessa nappar (som Pia-Pia älskar att bita sönder) stup i kvarten. Innan jag fick barn kunde jag aldrig föreställa mig hur mycket jobb det är…men jag kunde å andra sidan inte föreställa mig hur det känns när en liten människa greppar min hand och säger ”mamma, Kala älskar dig” eller när lilla Sofie borrar in huvudet i min halsgrop och skrattar gurglande.

Hur som helst så kändes det bra att få lite tid tillsammans. Bara vi två. Vi är tacksamma att ha våra föräldrar så nära och att vi har möjlighet till barnvakt ibland!

Kommentarer

