Älgjakt

Det har blivit en hel del älgjakt och det har väl gått både ris och ros. En älg har det blivit för min egen del. Vi har hyfsat bra med älg och det går inte en dag utan att hundarna tar upp. Mest nöjd är jag att Vilda nu känns som en fullfjädrad jakthund. Hon är tre år gammal och har gått från sorkletare första hösten till numera en jakthund med ett otroligt bra sök och tjurig som få. Bland annat hade hon ett fint ståndskall på ko och kalv som hon tog upp mer än 1 1/2 kilometer ifrån mig. Det var så klart på fel mark och när det dessutom var ko och kalv fick de gärna klara sig. Men hon skällde i över 5 timmar på dem.

Första älgjaktsveckan löpte på bra och det är väldigt kul att jaga då hela laget är samlat. Vi avslutade dessutom jaktveckan med en trevlig älgfest! Enda strulet var att min handenhet till Garmin-pejlen inte fungerade. Den tappade halsbandet på mindre än 40 meter. Även pappas handenhet la av men som tur var skickade vi in dem på reparation och nu fungerar de bra.
De två första dagarna på veckan hade vi besök av jaktreportern och fotografen Calle Bredberg. Han följde med mig en dag och hur det gick lär ni nog få läsa om i Jaktjournalen så småningom.

Mest av allt njuter jag av ändå av att vara ute i skogen. Det är verkligen något beroendeframkallande över det. Jakt är fantastiskt som bjuder på natur, spänning, lugn och kamratskap på en samma gång. Jag älskar att vara hundförare. Att bara få gå och lyssna, känna och se. Så här på hösten är det ibland så vacker att det nästan gör ont. Jag har inte tagit så mycket bilder denna höst men här kommer några stycken. Två av dem har Calle Bredberg tagit.

nastansjo_4694Jag och Vilda. Foto:Calle Bredberg

IMG_5565IMG_5584

IMG_5551Förra veckan bjöd inte på något trevligt jaktväder då det blåste ordentligt och ömsom spöregnade. Jaktkläderna blev ordentligt satt på prov och jag kan bara konstatera att de inte höll vattentätt!
IMG_5629Klövkampens Vilda

IMG_5654Det är en fröjd att få gå i riktigt gammal skog.

nastansjo_4659Jaktlaget samlat (saknas två man på fotot). Ett toppen gäng och givetvis bara Klövkampens hundar. Foto: Calle Bredberg

IMG_5573Klövkampens Stalo får vila ut efter ha skällt en ensam ko i över 6 timmar. Tillslut fick han lön för mödan då älgen fälldes.

IMG_5653Det är otroligt mycket blåbär i skogen i år. Har aldrig sett så mycket och på ställen där man knappt trodde det skulle finnas. Ibland är blåbärsriset så tungt av bär att det ligger platt efter marken.

IMG_5666Utsikt från ”Gubbslättmyra”, strax nedanför Björnberget.

9 thoughts on “Älgjakt

  1. Du beskriver det så bra. Precis den känslan har jag också när jag går och jagar, helst när det är vackert väder och man verkligen kan njuta av naturen. Underbart så det känns i bröstet! Ser fram emot att läsa Jaktjournalen! Hälsa alla. Kram Monica.

  2. Du skrev att ni hade problem med 2st astro handenheter.
    Va d inte bara muttern som sitter nere i antenn infästningen?
    Hade själv sånt problem på min, men vart less på astro till slut för den räckte inte till
    på mina jämtar.
    Skaffade swepoint dogps ist å d vart susen.

    • Hej Tor1 Ja, det var muttern men vi kunde inte laga det själva utan den var tvungen att lödas fast. Hade gärna bytt till en sådan pejl som du har men då täckningen är så dålig på vissa ställen vi jagar så skulle den inte fungera så bra,

  3. Har strul med min handenhet också! Tycker min Garmin har strulat från första början! Tycker då den kostar så mkt verkligen inte uppfyller tåligheten för det den utsätts för! Så tummen ned! Första hösten strulade halsbandet och den fick ny antenn. Hösten därpå var det halsbandet igen! Fick ett nytt. Nu är det handenheten. Då har jag haft pejlen i tre år…Dåligt! Swepoint fungerar inte hos oss som har dålig täckning. Ja, visst är det underbart med skogen. Tog själv en massa bilder och la ut på bloggen. Det är många gånger svårt att sätta ord på det man känner, det är som obeskrivligt vackert ♥ Underbar bild på dig och Vilda ♥ Tack för de fina orden och det skall bli spännande att läsa om Er! Just nu finns mina hundar och jag med i Jakt & Vapen om du vill läsa om jaktbruden på andra sidan av fjället =) Ha en fortsatt skitjakt!

    • Ja, jag kan bara hålla med dig när det gäller Garmin-pejlen Miranda. Trist att du haft så mycket strul med den! Men när den väl fungerar så är den fantastisk och man vill ju inte vara utan. Fast jag har ju min gamla swepoint samtidigt på hunden, för säkerhetsskull. Den var ju den som räddade livet på Vildas mamma, Fajta när hon försvann på Blaikfjället i snöstorm. Vad spännande då ska jag läsa om dig i tidningen. God fortsatt jaktlycka!!

Kommentarer

