Honungsspjäll med apelsin

IMG_1967För några veckor sedan testade jag ett nytt recept på revbensspjäll. Nils tyckte att det var de godaste spjällen han ätit och till och med jag själv, som annars inte tycker om det så särskilt mycket, tyckte att de blev riktigt smaskiga. Den milda smaken av apelsin i glazen blev liksom pricken över i. Jag gjorde revbensspjäll av både hemgris och älg och glazen passade lika bra till båda. Fast revbensspjäll från älg måste ha ungefär 10-15 min längre koktid än spjäll från gris och de blir inte lika saftiga. Här kommer receptet:

1,5 kg revben/revbensspjäll
200 g klyftad gul lök
salt enligt beskrivning
0,5 dl flytande honung
2 msk tomatpuré
5 msk kinasoja
5 msk sweet chilisås
1 tsk vitvinsvinäger
1 msk finriven ingefära
1 apelsin, finrivet skal (ej det vita)

Lägg revbenen och lök i en stor kastrull och täck med vatten. Krydda med 1,5 msk salt per liter vatten. Låt småkoka ungefär 35 min (gris). Sätt ugnen på 225 grader och lägg benen på en plåt. Blanda  alla ingredienserna till glazen. Pensla sedan spjällen runtom. Grilla i mitten av ugnen tills köttet fått en fin grillyta, ca 30 min. Pensla flera gånger under tiden i ugnen. Vänd spjällen de sista 10 min så den andra sidan också får grillyta.

4 thoughts on “Honungsspjäll med apelsin

  1. Micke gjorde årets revbensspjäll efter ditt recept.
    Supergott blev det!
    God fortsättning på det nya året!
    /Monica

Kommentarer

