Gott Nytt År!

IMG_1753Ett år går mot sitt slut och ett nytt tar sin början. Ju äldre jag blir desto mer fylls jag med tillförsikt och tacksamhet över livet. Vi har aldrig haft det så bra materiellt sätt i Sverige som nu och vi har aldrig varit så friska rent somatiskt sätt men användandet av läkemedel mot psykisk ohälsa bara ökar. Varför är det så? Det var en person som sade en gång att: det enda jag vill lära mina barn är att de ska uppskatta livet. Det tyckte jag var väldigt klokt sagt. För har man lärt sig att uppskatta sig själv och den gåva som livet faktiskt är har man kommit långt. Och det inte är det alltid lätt, det är ju inte så att man går omkring i ett lyckorus var evig stund och det finns så mycket orättvisor och elände att man blir alldeles matt av att tänka på det.

Som sjuksköterska möter jag många människor och de som jag beundrar allra mest är de personer som ser glädjen och tacksamheten i livet, trots att de kanske till och med vet om att de kommer att dö inom en snar framtid. För livsglädje och livskvalité är inte synonymt med friskhet även om de står nära varandra. De här personerna kan skratta och skämta trots att de har ont, trots att de stundtals gråter av vanmakt eller ser sorgen i sina anhörigas ansikten. Jag har ingen aning om hur jag skulle bli om jag blev svårt sjuk, men jag hoppas att jag skulle vara som dem. Att jag skulle tillåta mig att sörja men också glädjas. Inte gräva ner mig fullständigt, bli bitter och bara se mina egna brister och andras. För det finns många sådana människor, som inte ser allt som är bra för att de har fokus på det som är fel.

Om fler av oss skulle sluta bry sig om saker som egentligen inte har någon betydelse och vara tacksamma för det vi faktiskt har skulle fler må bra och vara lyckliga. Så mitt mål för nästa år är helt enkelt att bli bättre på att njuta av livet och de lyckliga stunderna som jag upplever varje dag.

Jag önskar Er ett riktigt Gott Nytt 2014!

6 thoughts on “Gott Nytt År!

  1. Vad fint du skriver! Vi har firat en fin jul hos brorsan som är mycket sjuk men ändå har förmåga att sprida glädje och feststämning omkring sig. Han är verkligen en sån person som du skriver om! Du har rätt i att man blir stärkt av att möta en sådan människa. Gott nytt år hela familjen från oss i Märsta / Karin, Ulla, Per-Erik, Hans

  2. Ett mycket bra mål inför det nya året! 🙂 Bra sagt om barnen och att uppskatta livet! Jag skulle också önska väldigt högt att mina barn ”bara” blir trygga i sig själva! Men hur gör man egentligen det? En av livets stora frågor…

    Gott Nytt År med mycket mys, livsglädje och jakt förstås! 🙂 (Lycka till med eventuella valpar också!)

Kommentarer

