Valparna

Vilda har fått sex små valpar. Valpningen gick förvånansvärt bra. Vi märkte knappt på Vilda att värkarbetet börjat och hon krystade inte ens så att man såg det. I vanliga fall brukar tiken kunna bli slö och må illa innan det hela startar. Men valparna bara ”ploppade” ut. Tre tikar och tre hanhundar blev det, alla friska och starka och ingen var övertecknad. Nu är de snart fyra veckor gamla och de har precis börjat smaka på välling och de tycker att det är väldigt gott. Varje gång vi ger dem mat så visslar vi, de lär sig fort att den signalen betyder något positivt och det har man igen senare i skogen när de är vuxna. Vi ger valparna lammnäring för tillfället och när de blir någon vecka äldre kommer de att få smaka på malda rester från fjolårets älgjakt. De har fått flytta till hundhuset nu så Vilda kan gå ut precis som hon vill. Radion står på för jämnan så att de ska bli trygga med ljud och människoröster. Fast jag programmerade in den på P4, på P3 tycker jag att det är alldeles för mycket svammel för små hundöron! Sen så går vi ju ut flera gånger om dagen och besöker dem. Båda flickorna är förvånansvärt försiktiga med valparna men jag undrar just hur det kommer att låta när valparna börjar rusa omkring och bitas och busa.

Jag och Nils kommer från och med den här kullen att starta en egen hunduppfödning i liten skala. Främsta anledningen är rent administrativ, det blir mycket enklare så här. Både jag och Nils tycker att det känns riktigt roligt och spännande. Tyvärr kan jag inte meddela något Kennelnamn ännu eftersom det inte är klart med det från SKK. Handläggningstiden för att registrera en ny kennel är upp till 6 månader så även om vi skickade in ansökan före jul så är det inte färdigt ännu. Jag kommer att bygga upp en ny hemsida med våra hundar och uppfödning, och när det hela är klart lägger jag förstås ut det här.

Bild

Bild

Bild

10 thoughts on “Valparna

  1. Va kul! Grattis!
    Ja det är verkligen kul med valpar. Jag började ju för 3 år sedan med första kullen. Det bara blev då jag har Tyra som är så duktig i skogen o med fina jaktlinjer. Man vill gärna sprida ut det i taxsverige. Kommer ihåg att det tog tid med registreringen.
    Vi väntar på att Tyra och Ayla ska löpa för vi ska ha kull i år med. Det är sådant drag efter Tyras valpar pga linjerna.
    Ska bli kul o se din hemsida sedan. Jag är inte så nöjd med den jag har (hemsida24) det är lite begränsningar. Hundpoolen kollar jag på. Kostar inget o har en del trevliga upplägg.
    Trevlig helg!
    Majsan//

    • Vad spännande med en ny kull och jag förstår att det är åtgång på valparna 🙂 Det är spännande och kul med hunduppfödning 🙂 Tack för tipsen, Trevlig helg till dig också!

      • Roligt se att det finns seriösa uppfödare. Det bästa är ju att ni förstått och vet att tiken är nr ett . För valparna och socialt köper gärna en valp av er.

Kommentarer

