Längtan till hösten

En rätt så kall midsommar var det men vi hade riktigt trevligt. Det blev till och med ett dopp i Volgsjön efter bastun, med en viss tvekan för varmt var det inte i vattnet. Och när det endast är tre grader på morgonen när man kliver upp och det blåser friskt så kommer den. Längtan efter hösten! Det där suget som alla jägare känner igen sig i. Visst är sommaren härlig med allt vad den innebär, men den där känslan av att släppa hunden och bara vara i skogen är det få saker som kan mäta sig med. I väntan på hösten bjuder jag på några jaktbilder.

IMG_0729Patronhållaren jag vann i ”Allt Om Jakt & Vapen” för några år sedan. Jag skickade in min berättelse om när jag sköt min udda 20-taggare. Ni kan läsa den här.

IMG_0847Sådana här mornar längtar man till!

IMG_0862Efter urtagning slickar Koivo rent. Det blir tomt utan denna hund i höst.

IMG_0952Finskspetsen börjar skälla och Nils gör sig reda att smyga.

IMG_0963 Jag kollar pejlen. Ibland tycker jag att den är ett riktigt aber att ha med, men utan den vill man inte vara. Fast jag försöker att använda den så lite jag bara kan eftersom jag tycker att den förstör en del av nöjet med att vara ute. Det finns allt för många som ständigt har ögonen på pejlen istället för vad som sker omkring dem i skogen.

IMG_1254 Härligt att ta en fika paus när hunden kommit tillbaka efter ett sök. De är fina kamrater!

IMG_1294Jag och Svenne vid en älg jag sköt för Vilda och Tilly.

IMG_1572Lotta tar sig över Ängesbäcken. När det är riktigt mycket vatten är det inte så lätt. Jag sa åt henne att jag tyckte att hon skulle bjuda på ett dopp för att jag skulle få en bra bild. Men icket, hon klarade det galant!

IMG_5631 IMG_5657 IMG_5659 En  ruggig jaktdag. Det blåste och regnade som attan. Men ut skulle jag för när man väl är ute ångrar man sig inte.

IMG_5778 IMG_5794Det gäller att hålla i sig när man åker med pappa. Här fraktas Fredriks oxe över bäcken och även skytten själv.

IMG_5798Min fina Vilda. Saknaden efter Fajta finns där naturligtvis men det är riktigt roligt att släppa Vilda i skogen. Hon tar efter mor sin (och hon har ju bra påbrå på fadersidan också genom Fäbobergets Gorm, så klart!

5 thoughts on “Längtan till hösten

  1. God morgon!
    Här lyser solen från en klarblå himmel. Blir fint idag igen.
    Jag är som du ….längtar redan den 1 feb när vår rådjursjakt är slut med taxarna redan till 1 okt då vi får släppa dem igen. Fantastiska bilder du bjuder på och längtan känns ännu mer i själen nu.
    Men vi har ju lite annat kul att se fram emot. Tyra är med säkerhet dräktig. Inne på 4e veckan nu och hon är inte så matglad. Ayla är nog inte det. Var ju dålig parning men man vet ju aldrig. Tyras valpar kommer i slutet av juli.
    Majsan//

  2. Hej
    Underbara bilder!
    Att du tar dig tiden att handskas med en kamera under jakten….
    Har så klart oxå följt med Peter i skogen med kameran i högsta hugg men fick en sned blick av Peter när jag balanserade på en stubbe och zoomen lät en aning för högt *fniss*
    Men att naturen bjuder på fantastiska motiv det är då helt klart!!
    Vänligen Marith

  3. Inte blev suget mindre nu då man tittade på dina bilder. Det börjar bli lite jobbigt nu med denna väntan. Men det är mindre en en månad innan man kan smyga ut o jaga Räv igen.

  4. Vackert! 🙂 Här är det också väldigt kallt…för att vara sommar…sommaren är dock mest som en transportsträcka till hösten och en chans till mindre ”barnpåklädningsmoment”! 😉

Kommentarer

